آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۲۶
فرهنگ و اندیشه
۱۰
فرارو

هویت انقلاب اسلامی

شماره های 67 و 68 ماهنامه «زمانه» با موضوع بررسی «هویت انقلاب اسلامی» در یک مجلد منتشر شد.

به گزارش مهر، «رویش از ریشه» و «هست ها و بایدهای هویت ما» عنوان گفت وگوهای این شماره ماهنامه با دکتر کریم مجتهدی و دکتر حسین کچوئیان است که در کنار مقالاتی نظیر «هویت ایرانی در اعماق تاریخ» اثر سید جلال الدین مدنی، «دولت های مدرن و هویت ملی» اثر علی بیگدلی و همچنین «بحران هویت در جوانی و نوجوانی» اثر سید ابوالفضل جعفری نژاد محتوای این نشریه را تشکیل داده است.

محمد رحیم عیوضی سردبیر ماهنامه زمانه در سخن نخست این شماره آورده است: از آنجا که هویت پدیده ای ثابت و تغییرناپذیر نیست و جوامع دائم با شرایط و تغییرات محیط طبیعت و در مواجهه با جوامع دیگر قرار دارند، احیای هویت تاریخی ملت ها، عکس العمل آنها را در مواجهه با وضعیت های ناشی از تغییرات محیطی هدفمند می کند. بنابراین تحلیل شرایط محیطی جامعه ایران پیش و بعد از انقلاب، مصداق بارزی از درک هویت انقلاب اسلامی و شناخت تحولات پیش روی انقلاب اسلامی خواهد بود.

وی در ادامه به بحران هویتی پیش از انقلاب اسلامی که شرایط نامساعد فرهنگی و تمدنی جامعه ایران را تشدید نموده بود، اشاره کرده و افزوده است: «شرایط حاد هویتی پیش از انقلاب ایران ناشی از کشمکش و منازعات فرهنگی منتج از مواجهه هویت غربی که از پشتوانه و حمایت نظام سیاسی ایران برخوردار بود با هویت دینی ملی جامعه ایران، بود؛ به قول باری روبین، «در درون سلطنت پهلوی در عرضه و معرفی فرهنگ و تمدن غربی به مردم ایران بدترین و مبتذل ترین جنبه های این فرهنگ انتخاب شد که هزینه حاصل از آن برای جامعه مذهبی ایران قابل تحمل نبود».

وی در این نوشتار تصریح کرده است: انقلاب اسلامی ایران تجلی احساسات هویت خواهی ملت، مبتنی بر شعور دینی ملی همراه قصد و آگاهی بود که سرانجام با پشتوانه اراده میلیونی ملت تحقق یافت.

اصلی ترین شعار انقلاب اسلامی بازکاوی هویت دینی ملی و دستیابی به استقلال فکری فرهنگی است که پایداری بر آن، موقعیت منطقه ای و بین المللی ایران را تحکیم می کند. نشریه زمانه در جهت شناخت و درک جامعه شناختی هویت و ترسیم موقعیت و ابعاد آن در ایران معاصر بویژه ایران پس از انقلاب اسلامی تلاش نموده است، تا این موضوع را بررسی و روشن نماید.