آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۲۶
ایران اقتصادی
۱۸

مدیر عامل شرکت بورس خواستار شد

حمایت بیشتر دولت از شرکت های بورسی

سیاست های انقباضی بانک مرکزی در رابطه با ارائه تسهیلات، شرکت های بورسی را برای اجرای پروژه های توسعه ای و نیز ارائه سود دچار مشکل کرده که این امر میزان کمبود نقدینگی در بازار را افزایش داده است.

به گزارش ایسنا علی رحمانی، مدیرعامل شرکت بورس به کمبود نقدینگی شدید در بازار اشاره کرد و گفت: علی رغم اینکه سودآوری شرکت ها افزایش یافته و تغییرات بنیادین نسبت به گذشته در شرایط شرکت ها ایجاد نشده است ولی کمبود نقدینگی اثر خود را روی سهم گذاشته، به طوری که کاهش تقاضا و کمبود نقدینگی در بعضی موارد باعث کاهش قیمت سهم شده است. وی خاطرنشان کرد: از سوی دیگر سیاست های انقباضی بانک مرکزی در رابطه با اعطای تسهیلات، برخی شرکت های بورسی را دچار مشکل کرده است زیرا شرکت ها برای اجرای پروژه های توسعه ای خود نیازمند نقدینگی هستند ولی به دلیل عدم دریافت تسهیلات بانکی مجبورند سودی را که باید به افراد و شرکت های سرمایه گذاری دهند، صرف پروژه های توسعه ای خود کنند در نتیجه سود سهام آنها به شرکت های سرمایه گذار و سرمایه گذاران نرسیده است که این روند باعث تشدید کمبود نقدینگی در بازار شده است. وی افزود: امیدواریم بانک مرکزی به شرکت های پذیرفته شده در بورس که دارای سهامداران زیادی بوده و بخش مهمی از فعالیت را در اختیار دارند، تسهیلات بیشتری ارائه دهد. رحمانی در ادامه عنوان کرد: طبیعتا شرکت های بورسی برای دریافت اعتبار از بانک های خارجی متاثر از مسائل تحریم های یک جانبه توسط امریکا هستند که دولت و بانک مرکزی باید به طریقی از آنها حمایت کرده و از محل حساب ذخیره ارزی و اعتبارات ریالی و وجوه اداره شده دولت نزد بانک ها تسهیلاتی در اختیار آنها قرار داد تا جریان تولید حفظ شده و ایجاد اشتغال و جریان سودآوری شرکت ها روال عادی خود را طی کند.

مدیرعامل شرکت بورس یادآور شد: با نظرخواهی که از شرکت های بورسی انجام شده است عنوان شد که بسیاری از شرکت ها نتوانستند تسهیلات بانکی مورد نیاز خود را دریافت کنند و از این نظر دچار مشکل شده اند، البته پروژه این شرکت ها عموما از محل افزایش سرمایه و سود انباشته آنهاست ولی بخشی هم از محل تسهیلات بانکی پیش بینی شده است که امیدوار هستیم بانک مرکزی اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهد.