آرشیو یکشنبه ۲۴‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۴۰۲۶
ایران زمین
۱۹

ردیابی بیماری پرندگان در خراسان با سامانه اطلاعات جغرافیایی

مشهد - خبرنگار «ایران»: ردیابی بیماری های پرندگان با بهره گیری از سامانه های پیشرفته جغرافیایی در خراسان رضوی امکان پذیر شد.

علی اوجاقی، کارشناس مسئول «جی. آی. اس» اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی افزود: باتوجه به پیاده سازی سامانه اطلاعات جغرافیایی مرتبط با بیماری های دامی در سطح شبکه های دامپزشکی خراسان رضوی و کاربردی شدن سامانه گزارش دهی مذکور، اجرای این سامانه در صنعت طیور استان قطعی شد.

وی اظهار داشت: با توجه به نتایج مثبت به کارگیری سامانه «جی. آی.اس» در صنعت دام استان و لزوم بهره گیری از سامانه یادشده در صنعت پرندگان در زمینه گزارش دهی بیماری ها و نیز لزوم تهیه بانک اطلاعات جامع طیور و ضرورت بهره مندی از فناوری روز دنیا این طرح پیگیری می شود.

وی ادامه داد: همچنین باتوجه به امکان دسترسی بموقع به کلیه اطلاعات مربوط به طیور و صنایع وابسته، شامل مرغداری های گوشتی و تخمگذار، مزارع مرغ مادر، کارخانه های جوجه کشی و کشتارگاه های طیور در تمام نقاط استان، اداره مبارزه با بیماری های طیور و آبزیان دامپزشکی خراسان رضوی با همکاری گروه «جی. آی. اس» این اداره کل از حدود یک سال پیش، با تامین بستر لازم، مقدمات این مهم را فراهم کرده اند.

وی گفت: پس از برداشت اطلاعات مربوط، با همکاری دفتر مبارزه با بیماری طیور سازمان دامپزشکی کشور بزودی بهره برداری از سامانه اطلاعات جغرافیایی در زمینه بیماری های طیور در سطح استان فراهم می شود ‎/

این کارشناس، هدف از اجرای این سامانه را اعلام گزارش بیماری ها در سریع ترین زمان ممکن، تحلیل روند پیشرفت بیماری در منطقه، گزارش مایه کوبی و درمان و نحوه بهینه کنترل بیماری ها در پرندگان عنوان کرد ‎/

وی اظهار داشت: براساس اطلاعات موجود، پیش بینی می شود در 30 روز آینده بیش از 1500 واحد فراگیر شناسایی شده مرتبط با این صنعت در سراسر استان از سوی دستگاه ثبت شود.