آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۲۰
بورس
۹

به منظور رد دیون 3800میلیارد ریال سهام دولتی به سازمان بازنشستگی واگذار شد

ایسنا- معاون اداری مالی سازمان بازنشستگی کشوری، از امضای تفاهمنامه بین سازمان خصوصی سازی با این سازمان خبر داد که طی آن، سهام برخی شرکت های دولتی به منظور بازپرداخت بخشی از بدهی های دولت به صندوق بازنشستگی کشور واگذار شد.

محسن بازارنویی ضمن بیان این مطلب افزود: بازپرداخت بخشی از بدهی دولت به صندوق های ذخیره و بازنشستگی کشوری، لشگری و تامین اجتماعی در قالب واگذاری سهام در بند «و» تبصره چهار قانون بودجه سال 86 پیش بینی شده بود که در سال جاری محقق شد.

وی درباره میزان واگذاری این سهام، تصریح کرد: بر اساس این تفاهمنامه، 5/13 درصد از سهام پتروشیمی خراسان، 95/14 درصد از سهام شرکت روکش چوبی ایران، 44/3 درصد از سهام پتروشیمی مارون و بخشی از سهام پتروشیمی امیرکبیر و فناوران، شرکت های بیمه ای دانا، آسیا و البرز و پالایش نفت اصفهان و تبریز، به صندوق بازنشستگی کشوری واگذار شد.

معاون اداری مالی سازمان بازنشستگی کشوری، ارزش سهام واگذار شده را سه هزار و 800 میلیارد ریال عنوان و اظهار کرد: این در حالی است که رقم بدهی دولت تا پایان سال 86، 20 هزار میلیارد ریال برآورد شده است.

وی در این باره ادامه داد: رقم بدهی دولت تا پایان سال 84، 16 هزار میلیارد ریال بود و به علت ایجاد وقفه در واگذاری ها و همچنین جریمه بازپرداخت نکردن بدهی، این رقم به 20 هزار میلیارد ریال در سال 86 رسیده است.

بازارنویی، وضعیت سهام واگذار شده به صندوق بازنشستگی کشوری را خوب ارزیابی کرد و یادآورشد: با توجه به محدودیت در انتخاب سهامی که بابت رد دیون دولت تاکنون واگذار شده است، سهام از تنوع بسیاری در زمینه های تولیدی، خدماتی و پتروشیمی برخوردار بوده و بر روی صنعت خاصی متمرکز نشده است.

وی بیان کرد: با این حال سعی می شود، با توجه به شرایط و زمان سرمایه گذاری، سهام را به بخشی منتقل کنیم که سودآوری بیشتری داشته باشد.