آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۲۰
بانک و بیمه
۱۳

قیمت طلا14 دلار افزایش یافت

گروه بازار پول – خبر ورشکستگی یکی دیگر از بانک های آمریکایی ارزش دلار را کاهش و نرخ طلارا در حدود 14دلار بالابرد.

تقویت شایعه اعلام ورشکستگی بانک سرمایه گذاری LEHMAN BROTHERS در آمریکا و خبر تصاحب بانک MERRILL LYNCH& CO به عنوان یکی از بزرگ ترین کارگزاری های جهان توسط بانک آمریکا(BANK OF AMERICA) ارزش دلار آمریکا را به شدت کاهش داد و نرخ آن را در مقابل یورو و ین ژاپن با افت کم نظیری مواجه کرد.

روز گذشته در ساعت 14 به وقت تهران ارزش هر دلار آمریکا به حد 4262/1 به ازای هر یورو رسید. این نرخ در بازار نیویورک به حد 4224/1 نیز گزارش شده که از افت شدید نرخ دلار آمریکا در مقابل یورو حکایت دارد. نرخ برابری دلار آمریکا در مقابل ین ژاپن نیز به سطح کم سابقه 72/104 رسید.

گمانه زنی های سفته بازان از انتظار کاهش نرخ بهره دلار آمریکا توسط فدرال رزرو خبر می دهد.

نرخ طلادر پی شدت خسارات توفان IKE به سواحل خلیج مکزیک در ایالت تگزاس و رشد بهای نفت به شدت تقویت شد، اما بازار با شوک جدیدی در خصوص خبر ورشکستگی یکی دیگر از بانک های آمریکا و تلاش دولت برای حمایت مالی آنها خبر می دهد.

تا کنون تصور می شد که ملی اعلام کردن دو بانک «فردی مک» و «فانی می» بازار مسکن و وام های اعتباری و رهن با شرایط بهتری مواجه شود و بحران مسکن کم کم فرو بنشیند.

اما ظاهرا قرار نیست تبعات سنگین این بحران به راحتی از سربگذرد. با این شرایط دلار آمریکا کماکان رو به افول خواهد داشت، مگر این که کاهش تقاضا در بازار نفت و افت قیمت آن به اسکناس پشت سبز آمریکا کمک کند. در این میان نرخ طلابا بی ثباتی مواجه شده که دوره آن مشخص نیست و انتظار می رود در محدوده 800دلار در نوسان باشد.

بازار داخلی

رشد 14دلاری نرخ هر اونس طلاقیمت سکه بهار آزادی را با 2هزار تومان افزایش به حد 192هزار تومان رساند. نیم سکه، ربع سکه و هر مثقال طلای آب شده نیز هزار تومان رشد قیمت داشته اند.

در بازار ارز یورو 6تومان و پوند انگلیس 7تومان گران شدند و دلار 3تومان کاهش قیمت داشت.