آرشیو سه‌شنبه ۲۶‌شهریور ۱۳۸۷، شماره ۱۶۲۰
اقتصاد سیاسی
۳۰

پیشنهاد کتاب

بعد از اقتصاد جدید

اگر تا امروز زندگی شما بر مبنای قواعد اقتصادی دهه قبل بوده و حالامجبور شوید آنها را تغییر دهید آیا توانایی چنین کار را دارید؟

اصولاتغییر زمانی مثمر ثمر است که بتواند در تمام سطوح انجام شود و این تغییرات وقتی در ابتدای راه هستید می تواند کارساز باشد اما زمانی که کار از کار گذشت دیگر فایده ندارد. همان طور که نمی توان از عاقله مردی 50ساله انتظار داشت قهرمان المپیک شود. داگ نویسنده کتاب «بعد از اقتصاد جدید» به همین مساله پرداخته است. او در واقع می خواهد به مخاطبش بگوید تغییرات اقتصادی زمانی باید اعمال شوند که نکات مثبتی در پی داشته باشند. او درباره این کتاب چنین می گوید: «برای من سخت است باور کنم پول واحد اروپایی می تواند قدرت دلار را تحت تاثیر قرار دهد، اما حقیقت این است که چنین رویدادی بخشی از اقتصاد جدید جهان است و باید آن را پذیرفت. در بسیاری از نهادهای اداری و دولتی، ساعات کار تغییر کرده و شرایط کار به گونه ای است که اگر کارمند مانند 20 سال قبل کار کند، به راحتی اخراج می شود. مردم باید این تغییرات را بپذیرند. نوع دیگر تغییرات، سطح کلان کشور را در بر می گیرد. به عنوان مثال، کشوری مانند مونته نگرو باید به مردم چنین بگوید که استقلال و تمامیت ارضی در گرو قدرتمند کردن بخش های اقتصادی است و اگر چنین چیزی روی ندهد نمی توان آینده را آن طور که باید و شاید بسازد.»

سایت بیزنس ویک درباره این کتاب چنین نوشته است: «راهکارهای اقتصادی کنونی جهان، مبتنی بر برون رفت های امروزی نیست؛ بلکه سال های آتی را در بر دارد. این تغییرات از آنجا که منشاء اجتماعی دارند، یعنی لایه های تعریف شده اجتماعی را تغییر می دهند، گاه موج بزرگی را به وجود می آورند که نمی توان در برابرش مقاومت کرد.

بنابراین باید پذیرفت مولف این کتاب چنین مساله ای را درک کرده و آن را محور اصلی کتاب خود قرار داده است. مخاطبان این اثر هنوز هم نظرات خود را روی وب سایت های گوناگون می گذارند و از میان آنها می توان به این نکته اشاره کرد که این اثر، تلسکوپی است برای رویت آینده اقتصادی.»