آرشیو سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۴۳
اجتماعی
۶

وزارت بهداشت برنامه ای برای افزایش قیمت دارو در نیمه دوم سال ندارد

گروه اجتماعی هیچ برنامه ای برای افزایش قیمت دارو در نیمه دوم امسال نداریم، اما درخواست های موردی شرکت های داروسازی برای افزایش قیمت دارو در وزارت بهداشت بررسی می شود.

معاون غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان با بیان این مطلب به فارس گفت: در نیمه اول امسال به شرکت های داروسازی اعلام کردیم که حق افزایش قیمت دارو را ندارند و قرار بود که هیچ درخواستی برای افزایش قیمت دارو به وزارت بهداشت ارائه نشود، با این حال در موارد خاصی مجبور شدیم برای چند دارو افزایش قیمت را تصویب کنیم زیرا بیم آن می رفت که به علت افزایش هزینه تمام شده و گران شدن مواد اولیه دارو، امکان تولید دارو در کشور از بین برود و با کمبود مواجه شویم.

دکتر رسول دیناروند افزود: البته برای نیمه دوم سال به شرکت های دارویی اعلام کرده ایم که درخواست های خود را برای اصلاح و افزایش قیمت داروهای تولیدی به وزارت بهداشت و کمیسیون قیمت گذاری دارو برای بررسی، ارائه دهند، این تقاضا در کمیسیون مربوطه که متشکل از نماینده سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان، نماینده وزارت بازرگانی، وزارت بهداشت و نماینده صنعت داروسازی است، بررسی و قیمت دارو مصوب می شود.

وی گفت: بررسی درخواست قیمت گذاری جدید دارو به هیچ عنوان به معنای این نیست که وزارت بهداشت برنامه ای برای افزایش قیمت داروها در نیمه دوم سال دارد.

دیناروند افزود: البته برخی داروهای خارجی به علت کمبود آن در بازار جهانی با افزایش قیمت ناگهانی مواجه شده است، مانند داروی IVIG که در سه سال گذشته به علت افزایش تقاضا و افزایش موارد مصرف، قیمت آن بیش از چهار برابر شده است و این افزایش قیمت فشار زیادی به بیماران نیازمند وارد می کند.

وی گفت: قیمت مواداولیه آنتی بیوتیک ها نیز در یک سال گذشته بیش از دو برابر شده است و این قضیه تاثیر خود را در بازار داروهای تولید داخل کشور نیز می گذارد.

وی تاکید کرد: با وجود این محدودیت ها افزایش قیمت دارو در نیمه دوم سال به صورت فله ای انجام نمی شود، از بین چهار هزار قلم داروی موجود در کشور، تقاضای تغییر قیمت هر یک از آنها مورد به مورد و به صورت جداگانه بررسی و در صورت ضرورت تغییر قیمت مصوب می شود.