آرشیو سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۴۳
بین الملل
۲۳

مرکز تحقیقات ارتش امریکا گزارش داد

حزب الله لبنان قوی تر از ارتش های عرب

ارتش امریکا در گزارشی رسمی درباره عملکرد حزب الله لبنان در جنگ 33 روزه اعلام کرد که این جنبش جنگ لبنان را به صورت یک ارتش منظم و بسیار بهتر از ارتش های مطرح کشورهای عربی اداره کرد.

به گزارش پایگاه خبری فلسطین الیوم، آکادمی مطالعات استراتژیک وابسته به ارتش امریکا در گزارش خود اعلام نمود که عملکرد حزب الله لبنان در طول جنگ 33 روزه بسیار بهتر از عملکرد ارتش سابق عراق یا عملکرد ارتش های مصر و سوریه در جنگ علیه رژیم صهیونیستی بوده است.

در این گزارش آمده است: حزب الله شهروندان لبنانی را وارد درگیری ها نکرد و نظامیان خود را در پشت شهروندان مخفی نکرد، بلکه نیروهای حزب الله در خطوط دفاعی و در مکان های فرود موشک های اسرائیلی حضور داشتند. براساس این گزارش، حزب الله در طول این جنگ نظم و انضباط بسیار دقیقی در اجرای دستورات نظامی داشته است.

تهیه کنندگان این گزارش ضمن اشاره به کمبود امکانات حزب الله تاکید می کنند با این که این حزب با مشکلات عدیده ای مواجه بود اما موفق شد خسارات فراوانی به ارتش اسرائیل وارد کند. با شکست ارتش اسرائیل در مقابله با نیروهای حزب الله، کمیته وینوگراد با انتشار گزارشی، ایهود اولمرت نخست وزیر، «عمیر پرتس» وزیر دفاع و «دان حالوتس» رئیس ستاد مشترک ارتش را مسئول اصلی شکست در جنگ لبنان دانست.

بعد از انتشار این گزارش، موج تغییر در رهبران نظامی و سیاسی رژیم صهیونیستی بالاگرفت. دان حالوتس و عمیر پرتس در فاصله کمی از پایان جنگ از سمت خود کنار رفتند و مدتی بعد نیز شعله های آتش این شکست، دامن اولمرت را نیز گرفت.