آرشیو سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۴۳
ایران اقتصادی
۱۷

صادرات گاز به روش خط لوله اقتصادی است

معاون وزیر نفت در امور برنامه ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری گفت: با احتساب قیمت کنونی، صادرات گاز به روش خط لوله بر صادرات به روش«ال.ان.جی» اولویت دارد.

به گزارش ایرنا، «اکبر ترکان» تصریح کرد: ایران رتبه چهارم تولید گاز را در جهان به خود اختصاص داده و در بخش مصرف گاز نیز پس از امریکا و روسیه سومین مصرف کننده گاز طبیعی در جهان است. وی هزینه صادرات گاز از طریق خط لوله را با صادرات به روش مایع کردن گاز (ال.ان.جی) مقایسه کرد و گفت: هزینه انتقال گاز از طریق خط لوله 30 تا 40 هزار دلار اینچ - کیلومتر در بخش خشکی و 40 تا 55 هزار دلار اینچ کیلومتر در دریا است در حالی که هزینه صادرات هر تن گاز به روش(ال.ان.جی) 800 تا 1200 دلار است.

ترکان تاکید کرد: پیشتر و تا پیش از افزایش قیمتها، انتقال گاز تا مسافت زیر 3500 کیلومتر از طریق خط لوله و بیش از این مسافت از طریق (ال.ان.جی) انجام می گرفت، اما هم اکنون با تغییر قیمت ها و با احتساب قیمت های یادشده، انتقال گاز در مسافتی تا 7500 کیلومتر با خط لوله دارای صرفه اقتصادی است.

وی با اشاره به اینکه با ذکر موارد یادشده صادرات گاز به روش خط لوله در کشور با صرفه تر است، گفت: هم اکنون صادرات گاز به روش (ال.ان.جی) برای ایران صرفه اقتصادی ندارد. وی به مزیت های انتقال گاز به روش خط لوله اشاره کرد و افزود: وضعیت سیاسی کنونی کشور و تامین فناوری در بخش (ال.ان.جی) و از سوی دیگر موانع سرمایه گذاری از جمله مشکلات انتقال گاز به روش (ال.ان.جی) است و این در حالی است که صادرات گاز به روش خط لوله هیچ یک از مشکلات یاد شده را ندارد.

ترکان تصریح کرد: ایران در بخش صادرات به روش خط لوله، از تکنولوژی مطلوبی برخوردار است و مشمول تحریم های کنونی در بخش (ال.ان.جی) نیست.

وی اظهار داشت: هم اکنون احداث خط لوله ای با عنوان «خط لوله پارسی» مدنظر است و این خط لوله از عسلویه آغاز و به اروپا می رسد و به این ترتیب ما به ایتالیا، سوئیس و اتریش گاز صادر خواهیم کرد.