آرشیو سه‌شنبه ۱۶ مهر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۴۳
فرهنگ و اندیشه
۱۰
فرارو

نقد و بررسی اندیشه های فردید

همایش دو روزه «نقد و بررسی اندیشه های فردید» از مجموعه همایش های «آنان که می اندیشند» از سوی کانون اندیشه جوان مهر ماه برگزار می شود.

به گزارش مهر، دراین همایش موضوعاتی چون فردید و فلسفه اسلامی، فردید و جریان های فکری معاصر، فردید و ادوار تاریخی، فردید و انقلاب اسلامی و فردید، روشنفکری و روشنفکران مورد بحث و بررسی قرار خواهند گرفت.

غرب شناسی فردید، زبان شناسی فردید، فردید و هایدگر، فردید و ابن عربی و منظومه فکری فردید از دیگر مباحث پیش بینی شده برای این همایش هستند.این همایش با همکاری بسیج دانشجویی دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی 29 و 30 مهر ماه در دانشکده ادبیات دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می شود.

آغاز فلسفه

کتاب «بدایه الحکمه» تالیف علامه طباطبایی با عنوان «آغاز فلسفه» و با ترجمه آیت الله محمدعلی گرامی از سوی مؤسسه بوستان کتاب منتشر شد.

به گزارش مهر، این کتاب را می توان خلاصه ای از کل مباحث مطرح شده در فلسفه اسلامی در دوره هزارساله قلمداد کرد.

مباحث هستی، وجود ذهنی و خارجی، مواد سه گانه وجوب، امکان و امتناع، ماهیت، مقولات عشر، علت و معلول، سبق و لحوق، قوه و فعل و مسائل مربوط به واجب الوجود از جمله مضامینی هستند که در این کتاب مورد توجه قرار گرفته اند. مؤسسه بوستان کتاب آثار علامه طباطبایی را به کوشش سیدهادی خسروشاهی منتشر می کند. از عناوین این مجموعه آثار می توان به قرآن در اسلام، شیعه در اسلام، رسالت تشیع، بررسی های اسلامی، روابط اجتماعی در اسلام، سنن نبی، لب الباب، مصاحبات، گلچینی از معارف و مستدرکات اشاره کرد.