آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۰۲
صفحه آخر
۲۰
اتفاق روز

امارات هم کابوس بی پولی می بیند

جام جم: بحران مالی که یقه کشورهای ثروتمند را گرفته بتدریج دارد به کابوس بسیاری از سران کشورهای جهان تبدیل می شود.

سران کشورهای ثروتمند جهان چند هفته ای است که از دست این کابوس سرشان را راحت روی متکا نگذاشته اند، اما این روند کم کم دارد به کابوس خیلی های دیگر هم تبدیل می شود.

امارات عربی متحده که نام پایتختش به اندازه نام شهر دبی در جهان معروف نیست، یکی از کشورهایی است که سونامی اقتصادی سراغش رفته و (این طور که گلف نیوز گزارش داده) باعث فراری شدن 136 میلیارد دلار سرمایه خارجی از بانک های این کشور شده است.

اماراتی ها که روی سرمایه های خارجی حساب کرده بودند، حالابا وضعیتی مواجه شده اند که خیلی جالب نیست.

اگر بحران مالی و اعتباری بانک های اماراتی ادامه یابد، هیچ جایگزینی برای تامین مالی پروژه های ساختمان سازی در دبی و ابوظبی وجود نخواهد داشت. این جملات را یکی از کارشناسان ارشد بانکی اماراتی بر زبان آورده تا بعد، سراغ بانک های اماراتی برود که به عقیده او، حاضر نیستند اطلاعات شفافی از عملکرد خود منتشر کنند؛ در حالی که شفاف سازی در چنین شرایطی، می تواند به کمک دولت و بانک مرکزی این کشور بیاید.

میزان کل دارایی بانک های اماراتی تا پایان سال 2007 به بیش از یک تریلیون درهم رسیده بود و این رقم تا پایان ژوئن 2008 به 1/4 تریلیون درهم افزایش یافت.

اما حالااین روند معکوس شده است و گفته می شود، حدود 500 میلیارد درهم (136 میلیارد دلار) از دست بانک های اماراتی پریده است.

بحران مالی حالاسایه سنگینی روی بانک های اماراتی انداخته، چراکه 40 درصد سرمایه های موجود در بانک های امارات متعلق به سرمایه گذاران خارجی است. بی پولی و بحران مالی اگرچه همیشه و در طول تاریخ، کابوس کشورهای فقیر بوده، اما حالااین کابوس دیگر نه فقیر می شناسد و نه ثروتمند.