آرشیو دوشنبه ۲۲ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۰۲
دانش
۱۲

توانایی زنده ماندن همراه با تغییرات آب و هوایی

محققان طی مطالعات جدید دریافته اند که منبع اصلی غذای بسیاری از ماهی ها در آتلانتیک شمالی می تواند خود را با تغییرات آب و هوایی منطبق کند و در نتیجه زنده بماند. میلیاردها calanus finmarchicus که گونه ای از پلانکتون ها بوده و اندازه شان تنها چند میلی متر است، در آب های آتلانتیک شمالی زندگی می کنند.

قبلامشخص شده که این موجودات حدود 18 هزار سال قبل، پس از آخرین دوره یخبندان در پاسخ به گرمای جهانی با حرکت به سمت شمال و حفظ اجتماع بزرگشان واکنش نشان داده اند. این موضوع نشان می دهد که آنها قادر به پیروی از تغییرات اخیر در محل سکونتشان هستند. یکی از اثرات مهم پیش بینی شده تغییرات آب و هوا، تغییر اجباری در دامنه توزیع گونه های مختلف است. این کشف نشان می دهد ویژگی های برخی گونه ها به آنها کمک می کند تا از عهده افزایش گرمای جهانی برآیند که مقوله ای بسیار نادر و خوشحال کننده است.

یافته ها حاکی است گونه هایی که قادرند در پاسخ به تغییرات آب و هوای زمین محدوده توزیع خود را تغییر دهند، دارای یک ویژگی بسیار مهم و حمایتی هستند که منجر به ادامه حیاتشان می شود. تغییرپذیری ژنتیکی این گونه ها باعث ایجاد تنوع یکایک آنها شده است که این تنوع باعث شده آنها بتوانند تغییرات کنونی در محل سکونت خود را که در نتیجه گرمای جهانی است، تحمل کنند و اجتماعاتشان را در همان اندازه قبلی نگه دارند. اگر آنها این توانایی را نداشتند، در معرض انقراض قرار می گرفتند و تهدیدی برای ماهیان مختلفی بود که از آنها تغذیه می کردند، این تحقیق نمونه خوبی است که نشان می دهد نباید در برابر تغییرات آب و هوایی خود را محکوم به فنا دانسته و ناراحت باشیم. البته این به آن معنا نیست که در برابر اتفاقاتی که در اطرافمان می افتد، مراقب خودمان نباشیم.