آرشیو چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۰۴
جهان
۶

کوتاه از جهان

سوریه و لبنان در مسیر آشتی

جام جم آنلاین: بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه فرمان برقراری رسمی روابط دیپلماتیک با لبنان و گشایش سفارت این کشور در بیروت، پایتخت لبنان را صادر کرد.

به گزارش خبرگزاری سوریه، اسد در فرمان خود دستور آغاز روابط دیپلماتیک بین جمهوری عربی سوریه و جمهوری لبنان را صادر کرده ولی به تاریخ از سرگیری این روابط اشاره ای نکرده است. سران دو کشور در نشستی که در سیزدهم ماه اوت در دمشق برگزار شد خواستار برقراری روابط دیپلماتیک در سطح سفیر میان دو کشور شدند.

انحلال دادگاه عالی اوکراین

جام جم آنلاین: ویکتور یوشچنکو، رئیس جمهور اوکراین روز گذشته دادگاه عالی این کشور را که اجرای حکم وی درباره انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام را ملغی کرده بود، منحل کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این دادگاه اوایل هفته جاری در پی مخالفت یولیا تیموشنکو، نخست وزیر و رئیس کمیسیون انتخاباتی اوکراین با حکم یوشچنکو، این حکم را باطل کرد. یوشچنکو روز 8 اکتبر در پی ناتوانی اعضای پارلمان برای تشکیل ائتلاف جدید حاکم در این کشور، پارلمان را منحل و تاریخ انتخابات زودهنگام را 7 دسامبر آینده اعلام کرد.

بی اعتمادی گرجی ها به ساآکاشویلی

جام جم آنلاین: اعتماد مردم گرجستان به میخائیل ساآکاشویلی، رئیس جمهور این کشور به کمتر از 10 درصد رسیده در حالی که 39 درصد گرجی ها اصلابه دولتمردان تفلیس اعتماد نمی کنند.

به گزارش روزنامه روسی وزگلاد، حمله ناگهانی ماه اوت نیروهای گرجی به اوستیای جنوبی اعتماد عمومی به ساآکاشویلی و دولتش را بشدت کاهش داده است. یکی از روزنامه های گرجستان روز یکشنبه این هفته با نظرسنجی از 403 شهروند گرجی به این نتایج نگران کننده برای زمامداران تفلیس دست یافت.

توافق لیونی و باراک

جام جم آنلاین: زیپی لیونی، رهبر حزب حاکم کادیمای اسرائیل روز گذشته توافق نامه ای با ایهود باراک، رهبر حزب کارگر این رژیم برای تشکیل دولت ائتلافی امضا کرد.

به گزارش روزنامه الشرق الاوسط - چاپ لندن - لیونی با جلب موافقت حزب کارگر برای پیوستن به دولت ائتلافی مهمترین مانع در تشکیل دولت جدیدش را از میان برداشت.

دو طرف پس از ساعت ها مذاکرات مستمر ضمن بررسی متن پیش نویس، سرانجام توافق نامه را به امضا رسانده و با تشکیل دولت ائتلافی موافقت کردند.