آرشیو چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۰۴
ایران
۱۵

پرنده ها گلستان را پر از پرواز کردند

گروه شهرستان ها: سرما از نیمکره شمالی و منطقه وسیع سیبری پرندگان را پر داد تا به استان های شمالی ایران مخصوصا گلستان مهاجرت کنند و آسمان را پر از شکفتگی پرها و زمین و تالاب هایش را سرشار از پرواز و زیبایی های تماشایی سازند.

«چنگر، خوتکا، مرغابی، قو، غاز، باکلان، کشیم ها، حواصیل ها، اگرت ها، پرستوهای دریایی، سلیم ها و کاکایی ها» با طی هزاران کیلومتر از نواحی سردسیر شمالی به تالاب های استان مهاجرت کرده و نیمی از سال را در گلستان، سپری می کنند.

تالاب های استان گلستان و «خلیج گرگان»، به عنوان اولین ایستگاه این پرندگان است و پس از این، به سوی نواحی جنوبی کشور، ادامه مسیر می دهند.

مسوول روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان به مهر می گوید: برخی از این پرندگان، مانند پلیکان، فلامینگو و قو، حمایت شده اند و برخی نیز، همانند پلیکان پا خاکستری و عقاب دریایی دم سفید از جمله گونه های در معرض خطر انقراض به شمار می روند.

به گفته میلاد بهرامی، در گلستان حدود 300 گونه پرنده زیست می کنند که از این تعداد، 102 گونه بومی استان بوده و 97 گونه زمستان گذران و 19 گونه، به طور اتفاقی در زمستان دیده شده اند و در مجموع 81 گونه برای تولید مثل، به استان مهاجرت می کنند.

تالاب های بین المللی آلاگل، آلماگل، آجی گل و گمیشان با دارا بودن پوشش گیاهی متنوع، جایگاه مناسبی برای انواع پرندگان آبزی و کنارآبزی است.