آرشیو چهارشنبه ۲۴ مهر ۱۳۸۷، شماره ۴۰۵۰
اجتماعی
۴

خطر انقراض، پستاندار خزر را تهدید می کند

فقط 100 فک خزر باقی مانده است

گروه اجتماعی براساس اعلامیه اتحادیه جهانی حفاظت از محیط زیست (IUCN) مبنی بر قرارگیری گونه فک خزر در معرض خطر انقراض، کارشناسان اعلام کردند جمعیت فک خزری در قرن اخیر 90درصد کاهش داشته است.

به گزارش ایسنا، جمعیت این پستاندار در دهه 1930میلادی حدود یک میلیون قطعه بوده که تقریبا 100 هزار قطعه از این حیوان سالانه کشته شده است. علاوه بر این تولید مثل ماده های این حیوان به علت نبود امنیت و از بین رفتن زیستگاه از 117 هزار به 8 هزار تا 20 هزار یا معادل 70درصد کاهش یافته است. به گفته کارشناسان محیط زیست، یکی از علل کاهش جمعیت فک خزر، ماهیگیری بی رویه، نشت گاز و نفت و گرمتر شدن آب دریای خزر است. همچنین براساس آخرین آمار در سال2005 میلادی، تعداد این حیوان پستاندار 111قطعه تخمین زده شده است. هم اکنون خطر انقراض بر بسیاری از گونه های پستاندار جهان سایه انداخته است، به طوری که دست کم 25درصد از آنها در خطر نابودی کامل قرار دارند و این میزان می تواند تا یک سوم مجموع گونه های آنان را نیز شامل شود.

به گزارش سبزپرس براساس گزارش اتحادیه جهانی حفاظت از طبیعت (IUCN) هم اکنون 5 هزار و 487 گونه پستاندار در زمین وجود دارد که خطر انقراض یک هزار و 141 گونه از این جانوران را تهدید می کند و 188 گونه از آنها نیز در شرف انقراض هستند.