آرشیو شنبه ۲۷ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۰۶
صفحه آخر
۲۰

یک میلیارد نفر زیر تیغ

جام جم: افزایش بهای مواد غذایی، حسابی کار دست انسان های ساکن کره زمین داده است. باور نمی کنید فقط نگاهی بیندازید به آمار کسانی که سایه سنگین گرسنگی روی سرشان افتاده و زندگی شان را تهدید می کند.

اگرچه این وسط، خیلی ها هستند که معتقدند وجود یک میلیارد گرسنه در جهان برای بشریت شرم آور است؛ اما همچنان این یک میلیارد نفر گرسنه هستند و طبق آمارهای منتشر شده قیمت مواد غذایی هم روزبه روز افزایش پیدا می کند تا همچنان دست این یک میلیارد نفر از دامان خوراکی های روزانه کوتاه بماند.

طبق گزارش سازمان خیریه آکسفام، طی سال جاری افزایش قیمت مواد خوراکی به حدی بوده که باعث شده تعداد 120 میلیون نفر بر شمار گرسنگان جهان افزوده شود.البته این افزایش قیمت مثل سابق فقط به ضرر مردم فقیر کشورهای مختلف بوده است، خیلی ها هم در این میان، پول هنگفتی از قبل این افزایش قیمت به جیب زده اند.

شرکت های بین المللی که در زمینه تهیه و توزیع اقلام پرمصرف غذایی فعالیت می کنند، از جمله شرکت هایی بوده اند که طبق آمار سازمان خیریه آکسفام، به سود قابل توجهی دست یافته اند.

در این گزارش که با عنوان <تیغ در لبه قیمت ها> منتشر شده، سیاست های تجاری و کشاورزی بسیاری از کشورهای جهان، حسابی زیر سوال رفته است. چرا که نویسندگان گزارش، این سیاست ها را عامل آسیب پذیری قشر فقیر دانسته اند.

گزارش بانک جهانی هم نشان می دهد، طی یکی دو سال اخیر بهای برخی اقلام اساسی مانند برنج و غلات در سطح جهانی تا 300 درصد افزایش داشته و عوارض زیادی از جمله سوءتغذیه را برای طبقات کم درآمد به همراه آورده است.

نکته جالب گزارش آکسفام، جایی است که به ارائه راهکارهای جدید پرداخته است. آکسفام از دولت ها و سازمان های امدادرسان خواسته هرچه سریع تر در بخش کشاورزی، اصلاح شرایط تجارت بین الملل و ایجاد نظام های تامین اجتماعی مناسب مبادرت ورزند، تا افراد کم درآمد از امنیت غذایی برخوردار شوند.

با این حساب از یک سو بحث امنیت غذایی رفته رفته به یکی از بحث های جدی جامعه جهانی تبدیل می شود و از سوی دیگر، کشاورزی به صنعتی بدل خواهد شد که حرف اول را در درآمدزایی خواهد زد، اما نه برای کشاورزان بلکه برای همان شرکت هایی که محصولات کشاورزان را می خرند و در جهان توزیع می کنند.