آرشیو یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۰۷
اقتصاد
۴

نماینده ایران در اوپک:

پیشنهاد مشخص ایران به اوپک کاهش تولید متناسب با تقاضاست

گروه اقتصاد: نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) گفت: پیشنهاد مشخص ایران برای نشست اضطراری اوپک، این است که باید میزان عرضه نفت خام، متناسب با تقاضا کاهش یابد.

محمدعلی خطیبی در مصاحبه با واحد مرکزی خبر، افزود: در حال حاضر باتوجه به بحران های متعدد مالی دنیا، تقاضای جهانی برای خرید نفت خام کاهش یافته است، بنابراین باید برای حفظ تعادل و ثبات بازار، عرضه نفت خام نیز کاهش یابد.

وی ابراز امیدواری کرد اعضای اوپک در نشست اضطراری وزیران نفت که جمعه این هفته در وین اتریش برگزار می شود، بتوانند بازار را به ثبات لازم برسانند و نگرانی های موجود را برطرف کنند. نماینده جمهوری اسلامی ایران در اوپک، برگزاری زودهنگام نشست اوپک را به علت نگران کننده بودن روند نزولی بهای نفت برای کشورهای صادرکننده مطلوب دانست و گفت: بازار نفت نیازمند مدیریت است و این مدیریت بازار هرچه زودتر مدیریت شود هم به نفع تولیدکنندگان و هم مصرف کنندگان نفت خام است.

خطیبی تصریح کرد: قیمت کنونی نفت خام به علت کاهش درآمد تولیدکنندگان، برای آنان به صرفه نیست و به علت این که سرمایه گذاری ها در صنعت نفت نیز کاهش می یابد برای مصرف کنندگان نیز زیانبار خواهد بود و افزایش های غیرقابل انتظاری را در قیمت جهانی نفت خام در پی خواهد داشت.

وی افزود: وجود قیمتی معقول و متناسب، که بتواند منافع تولیدکننده، مصرف کننده و سرمایه گذار را تامین کند نیاز کنونی بازار است. نماینده جمهوری اسلامی ایران در اوپک افزود: علت اقدام کشورهای مصرف کننده به ذخیره سازی بیش از حد عادی نفت خام، کاهش تقاضای نفت در این کشورهاست.