آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۶۵۵۳
بین الملل
۲۱

در حاشیه اظهارات وزیر خارجه عراق درباره توافقنامه امنیتی

در حالی که مخالفت ها با توافقنامه امنیتی واشنگتن - بغداد ابعاد جدیدتری پیدا کرده است، وزیر امورخارجه عراق از ضرورت امضای این توافقنامه سخن گفته است. هوشیار زیباری در کنفرانس خبری در بغداد اعلام کرد، زمان آن فرا رسیده است که واشنگتن و بغداد درباره توافقنامه امنیتی تصمیم گیری نهایی کنند. زیباری خاطر نشان کرد که تغییر درمتن پیش نویس توافقنامه امنیتی دشوار است و پارلمان تنها می تواند آن را تصویب و یا رد کند.

این سخنان می تواند نشانه مخالفت آمریکا با اصلاحات مورد نظر عراق در پیش نویس توافقنامه امنیتی باشد. بخصوص که رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا نیز درسخنانی در برابر نمایندگان کنگره آمریکا گفته است که در پیش نویس جدید توافقنامه امنیتی از سربازان آمریکایی درعراق محافظت شده است. این بدان معنا است که در موضوع مصونیت قضائی نیروهای آمریکایی در عراق که از بحث برانگیزترین مفاد پیش نویس توافقنامه بوده است، ملاحظات آمریکا لحاظ شده است.

از طرف دیگر از لحن اظهارات مقامهای عراقی این گونه برداشت می شود که فشارهای آمریکا بربغداد برای امضای توافقنامه افزایش یافته است. اما درداخل عراق نگرانی و حساسیت ها در سطوح ملی ازجمله درمیان جناحهای سیاسی، دولت و پارلمان عراق درخصوص چگونگی بررسی توافقنامه امنیتی افزایش یافته است.

در روزهای اخیر نشست هایی میان مقامهای ارشد و رهبران برخی گروه های سیاسی به منظور بررسی بندهای توافقنامه امنیتی برگزار شده است. قرار است پیش از آنکه پارلمان عراق به بررسی نهایی این توافقنامه بپردازد، رهبران فراکسیون های پارلمانی درباره مفاد آن تبادل نظرکنند. در این میان انتظار مردم عراق که اکنون به طور صریح تری به مخالفت با توافقنامه امنیتی پرداخته اند، آن است که دولت و پارلمان تحت تاثیر جو سازی و اعمال فشارهای آمریکا قرار نگیرند.

درهمین حال، آیت ا... سیستانی مرجع بزرگ شیعیان عراق ازمالکی خواسته است توافقنامه ای که حقوق ملت عراق و حاکمیت ملی این کشور را محترم نشمارد، امضاء نکند. تحلیلگران بر این باورند که مخالفت ها با توافقنامه امنیتی مانع جدی در تحقق اهداف سلطه جویانه آمریکا درعراق است. چرا که به نظر می رسد اجماع ملی درامضا نشدن توافقنامه امنیتی شکل گرفته است. این رویکرد سبب شده است که دولت و پارلمان عراق، حساسیت های عمومی درقبال توافقنامه امنیتی را به طور جدی تری مورد توجه قرار دهند.