آرشیو دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۸۷، شماره ۲۴۰۸
ایران
۱۵

30 رشته صنایع دستی در کشور منسوخ شده است

گروه شهرستان ها: رئیس دفتر توسعه و ترویج معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی ایران گفت: از تعداد رشته های صنایع دستی ثبت شده در کشور حدود 30 رشته منسوخ شده است که احیای این رشته ها در دستور کار قرار دارد.

مسعود اسکندری در خرم آباد به مهر گفت: در حال حاضر بیش از 250 رشته گوناگون صنایع دستی از استان های مختلف در کشور به ثبت رسیده است.

به گفته وی، برخی از این رشته ها به علت از دست دادن کاربرد خود فراموش می شوند.

مسعود اسکندری با اشاره به برنامه های این معاونت برای احیای رشته های منسوخ شده بیان کرد: در اولین گام باید به آموزش این رشته ها در سطح وسیع به کمک استادکاران ماهر مبادرت کرد و در گام بعدی نیز با تغییر کاربردهای این رشته ها به صورت بومی و به روز کردن موارد استفاده از آنها در تثبیت آموزش های ارائه شده گام برداشت.

وی با اشاره به دیگر برنامه های معاونت صنایع دستی برای احیای برخی رشته های منسوخ شده، یادآور شد: در ابتدای سال جاری همه استان ها مکلف شدند که 2 رشته بومی منسوخ شده خود را احیا کنند.

اسکندری گفت: معاونت های صنایع دستی در استان های مختلف کشور موظف شدند نسبت به شناسایی استادکاران برخی رشته های منسوخ شده که می توانند در زمینه ارائه آموزش های لازم فعالیت کنند، اقدام کرده و در راستای برگزاری دوره های مختلف آموزشی با آنها قرارداد ببندند.