آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۳
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

اتاق فرمان مشترک و عذر بدتر از گناه

روزنامه کارگزاران، استناد کیهان به تیترهای مشترک و کاملامانند هم نشریات زنجیره ای و تاکید بر وجود اتاق فرمان مشترک پشت این نشریات را «طرح مستندات سست و بی پایه» وانمود کرد.

در پی درج خبر ویژه ای در کیهان که در آن با استناد به تیترهای مشترک چند روز اخیر روزنامه های زنجیره ای- از جمله روزنامه کارگزاران- از وجود اتاق واحد و تیتر مشترک خبر داده شد، کارگزاران بدون اشاره به عین هم بودن تیترها نوشت: اگر ادعاهای مکرر کیهان مبنی بر اختلاف و چنددستگی در میان اصلاح طلبان واقعیت دارد چطور ارگان احزاب مختلف این جناح اتاق تیتر واحد دارند؟

پاسخ روشن این است که اولایکی بودن تیترهای اول در روزهای مختلف- نظیر تیترهای غیرواقعی «دیدار هیئت پارلمانی ایران از کنگره آمریکا- احتمال تصادفی بودن را کاملامنتفی می کند ثانیا اختلاف موجود بین احزاب را نمی توان معارض هماهنگی نشریات زنجیره ای دانست هم چنان که برای مثال آقای محمد هاشمی دبیر کمیته سیاسی کارگزاران تاکید کرد که روزنامه اساسا هیچ هماهنگی با کمیته سیاسی حزب ندارد.

وضع مشابهی در روزنامه های اعتماد ملی و اعتماد حاکم است که باعث تذکرهای مکرر آقای کروبی به مدیران روزنامه اعتماد ملی و همچنین جابجایی گروهی اعضای تحریریه و مدیریت روزنامه اعتماد از جمله آنهاست و روزنامه های زنجیره ای بیش از آن که تحت مدیریت احزاب باشند، توسط حلقه ای از مدیران و اعضای نشریات زنجیره ای توقیف شده مدیریت می شوند و با هماهنگی کامل عمل می کنند. ثالثا روزنامه کارگزاران در واکنش خود مجددا با تحریف اصل خبر، مدعی «مذاکرات پارلمانی ایران و آمریکا شده» که نوعی تعیین نرخ وسط دعواست و واقعیت خارجی ندارد اما نشریات زنجیره ای به روال همیشه آمال دیکته شده را در پوشش خبر به خورد مخاطب می دهند. رابعا با وجود اختلاف نامزدها و احزاب اصلاح طلب، روزنامه های زنجیره ای معمولابه بهانه تبعیت و حمایت از اصلاح طلبان، رادیکالیزه کردن فضای سیاسی، سیاه نمایی علیه حکمیت نظام، تقویت موضع بیگانگان، القای اختلاف در میان نیروهای وفادار نظام و موضوعات کلانی از این دست را در دستور کار دارند که چون در پوشش رقابت با جریان اصولگرا انجام می شود مورد پذیرش احزاب هم قرار می گیرد.

گفتنی است به ویژه بخش سیاسی روزنامه کارگزاران مدتی است محل رفت و آمد و تغذیه برخی عناصر گروهکی شده و افراط به حدی بوده که بنابر برخی اخبار حتی عذر دبیر سیاسی این روزنامه هم خواسته شده است.