آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۳
اخبار کشور
۱۴

مدیر اجرایی بیسیک: گفت وگوی بی قید و شرط تنها راه حل برنامه هسته ای ایران است

مدیراجرایی شورای اطلاعات و امنیت آمریکا و انگلیس (BAISIC) بر ضرورت گفت وگوی بی قید و شرط و مستقیم و اشنگتن و تهران برای حل موضوع هسته ای ایران تاکیدکرد.

«پل اینگرام» در گفت وگو با مهر خاطر نشان کرد: گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران تایید کرد که هیچ نشانه ای از انحراف در برنامه هسته ای تهران وجود ندارد. اما این گزارش اتهامات تایید نشده و جدیدی را مطرح کرد.

وی در ادامه درباره اتهامات و ادعاهای جدید علیه ایران افزود: ایران نمی تواند بدون سطحی از شفاف سازی در برنامه موشکی خود که ممکن است امنیت آن را تضعیف کند، این اتهامات را انکار یا تایید کند.

اینگرام تصریح کرد: قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل صرفا قطعنامه های قبلی را تایید کرد و پس از گزارش آژانس انتظار آن می رفت. آنچه که قابل توجه است این است که شورای امنیت مناسب دید تا قطعنامه ای را تصویب کند که شامل هیچگونه اقدام جدید یا هدف روشنی نبود.

مدیر اجرایی بیسیک درباره استانداردهای دوگانه آمریکا در قبال برنامه هسته ای کشورهای مختلف از جمله ایران به عنوان عضو ان پی تی (معاهده منع گسترش سلاحهای هسته ای) و هند که این معاهده را امضا نکرده، مدعی شد: هند یک کشور قدرتمند رو به صعود و در حال ظاهر شدن به عنوان یک قدرت جهانی است که دیگر قدرت های جهان نیز از آن سخن می گویند.

وی درباره بهترین گزینه برای حل موضوع هسته ای ایران گفت: هرکسی راه حل های خود را برای این مسئله دارد، اما حل این موضوع زمانی صورت می گیرد که کشورها به گفته های مشروع و نگرانیهای دیگران احترام بگذارند.

اینگرام افزود: چندی پیش وزرای خارجه پیشین آمریکا از جمله هنری کیسینجر به لزوم گفت وگوهای مستقیم، رده بالاو بدون قید و شرط بین مقام های آمریکا و ایران اشاره کردند که موضوعات متعددی می تواند در این گفت وگوها مطرح شود.

اگر رئیس جمهور جدید آمریکا این توصیه را دنبال کند ما به رسیدن به توافق تا حد زیادی نزدیک تر خواهیم شد.