آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۳
اخبار اقتصادی
۴

لایحه هدفمندکردن یارانه ها 2 هفته دیگر در مجلس

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه لایحه هدفمندکردن یارانه ها به مجلس تا دوهفته آینده خبر داد.

سیدشمس الدین حسینی درحاشیه مراسم بازدید از پایگاه جمع آوری اطلاعات اقتصادی خانوار در جمع خبرنگاران درخصوص لایحه هدفمندکردن یارانه ها گفت: بررسی این لایحه در کارگروه تحول اقتصادی که 9 وزیر کابینه، 4معاون رئیس جمهوری، 3 اقتصاددان و رئیس کل بانک مرکزی عضو آن هستند، به اتمام رسیده و پیش نویس لایحه آن تهیه شده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی از ارائه این لایحه توسط این کارگروه به دولت خبر داد و افزود: لایحه هدفمندکردن یارانه ها پس از تصویب در دولت برای تصویب نهایی به مجلس ارائه خواهدشد.

وی با اشاره به اینکه لایحه مذکور دارای سه محور اساسی است، اصلاح قیمت حاملهای انرژی، چگونگی استفاده از این منابع در جهت اهداف اجتماعی و فعالیتهای اقتصادی و چگونگی استفاده از منابع حاصل از هدفمندکردن یارانه ها در نظام مالی را از جمله این محورها عنوان کرد و از تصویب این لایحه در هیئت دولت طی دوهفته آتی برای ارائه به مجلس خبر داد.

حسینی درخصوص 6 محور دیگر طرح هدفمندکردن یارانه ها گفت: بسیاری از این موارد نیازمند لایحه نیستند اما لوایح مربوط به مالیات و گمرک تا پایان ماه جاری در کارگروه آماده و برای تصویب به دولت می رود و درنهایت تقدیم مجلس خواهدشد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تعویق اجرای مالیات بر ارزش افزوده فقط شامل اصناف است و یا سایر مشاغل را نیز دربرمی گیرد؟ گفت: این موضوع در دولت بررسی خواهدشد و اگر قرار باشد که به سایر فعالیتها نیز تسری پیدا کند، اعلام می شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی با تاکید بر اینکه تعویق اجرای مالیات بر ارزش افزوده در شرایط فعلی شامل حال اصناف است، اظهارداشت: با این وجود این موضوع در دست بررسی است و احتمال به تعویق افتادن آن همانطور که رئیس جمهوری مطرح کرد از طریق لایحه ای که تقدیم مجلس خواهدشد، وجود دارد، کمااینکه این لایحه تهیه شده و دردست بررسی است.

وی در خصوص عدم تحقق 54 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی کشور در صورت تداوم روند کاهش قیمت بازار نفت تا پایان سال جاری گفت: بودجه امسال کاملااحتیاطی بسته شده، به نحوی که قیمت هر بشکه نفت در آن 55 دلار پیش بینی شده است، درحالیکه قیمت نفت در حال حاضر حدود 73 دلار است، بنابراین وضعیت منابع و ذخایر ارزی کشور مناسب است و مشکلی برای کشور پیش بینی نمی شود.