آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۳
صفحه آخر
۱۶

تظاهرات در خیابان های پراگ علیه سپر دفاع موشکی آمریکا

گروهی از مردم جمهوری چک در تظاهراتی اعتراض آمیز علیه طرح استقرار سپر دفاع موشکی آمریکا در کشورشان خواستار رد آن از سوی مجلس این کشور شدند.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی به نقل از آسوشیتدپرس، صدها تن از مردم جمهوری چک در اعتراض به طرح استقرار بخشی از سامانه دفاع موشکی آمریکا در این کشور در آستانه نشست مجلس چک برای بررسی نهائی آن دست به تظاهرات زدند. تظاهرکنندگان که در میدانی در مرکز پایتخت گرد آمده بودند، از مجلس این کشور خواستند که به این طرح رای منفی بدهند.

سازماندهندگان این تظاهرات اعلام کردند که معترضان خواستار رد این طرح از سوی قانونگذاران و یا در غیر این صورت برگزاری یک همه پرسی در مورد این مسئله هستند.

تظاهرکنندگان قصد داشتند در مقابل سفارت آمریکا نیز اجتماع کنند. نظرسنجی ها نشان می دهد که اکثریت چک ها با استقرار این پایگاه مخالف هستند. روسیه نیز تهدید کرده است که در صورت تصویب توافقنامه دفاع موشکی آمریکا و جمهوری چک به اقدامات نظامی نامعلومی در واکنش به آن دست خواهد زد.

از سوی دیگر، مخالفان دولت چک در مجلس نمایندگان این کشور دیروز طرح عدم اعتماد به دولت را به هیئت رئیسه مجلس ارائه دادند. این اقدام نمایندگان مخالف دولت راستگرای چک که عمدتا از احزاب چپگرا هستند در پی کسب برتری در انتخابات محلی و سنای این کشور صورت پذیرفت که طی آن حزب سوسیال دموکرات به برتری مطلق دست یافت. این در حالی است که قائم مقام نخست وزیر این کشور این تصمیم مجلس را برای موقعیت کشورشان که ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را تا دو ماه دیگر عهده دار خواهد گردید خطرناک توصیف کرد.