آرشیو پنجشنبه ۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۳
خانواده
۷

برخی از مرطوب کننده های پوستی خطر ابتلابه سرطانهای پوست را افزایش می دهند

گروهی از پژوهشگران هشدار دادند که مرطوب کننده های پوستی ممکن است خطر ابتلابه سرطانهای پوستی شایع را افزایش دهند.

بیشتر این مرطوب کننده ها هرگز به منظور بررسی تاثیرات سرطان زایی آنها روی پوست، آزمایش نشده اند اما پژوهشگران به تازگی دریافته اند که این ترکیبات تاثیرات سرطان زایی نورخورشید را در موشها تشدید می کنند.

سرطانهای پوستی از این نوع در بین انسانها شایع هستند.

هرچند بیشتر این سرطانها کشنده نبوده و قابل درمان هستند اما برخی نیز نتایج مرگباری در پی دارند. این سرطانها از سرطان پوستی ملانوم مجزا هستند. این سرطان کمتر شایع است و سالانه در انگلیس جان 1000 نفر را می گیرد اما طبق گزارش روزنامه ایندیپندنت در این مطالعات مورد بررسی قرار نگرفته است.

آزمایشات روی موشها نشان داده بود که وقتی کافئین به طور خوراکی به آنها داده شود و یا مستقیما به پوست آنها تزریق شود ظاهرا سرطان متوقف می شود.

دانشمندان دانشگاه روتگرز در نیوجرسی درنظر دارند که کافئین را بعنوان یک پیشگیری کننده سرطان در انسانها با افزودن آن به یک مرطوب کننده پوستی معمولی مورد آزمایش قرار دهند.

پیش از شروع مطالعات آنها قصد داشتند که فعالیت سرطان زایی این مرطوب کننده را بررسی کنند.

از تجزیه و تحلیل های انجام شده پژوهشگران دریافتند که این مرطوب کننده تولید تومورها را در موشهایی که قبلادر معرض پرتو فرابنفش قرار داشته اند، تشدید می کند.

اهمیت این یافته برای انسانها کاملامشهود است، نتایج تلاشهای این گروه تحقیقاتی در مجله «درماتولوژی تحقیقاتی» منتشر شده است.