آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
اخبار اقتصادی
۴

امضای قرارداد پتروشیمی بین ایران و آلمان

ایران و آلمان قرارداد احداث یک واحد «هیدروژن زدایی پروپان» برای مجتمع پتروشیمی بندرامام امضا کردند.

ارزش این قرارداد که بین شرکت ملی صنایع پتروشیمی و شرکت های اوده آلمان امضا شد، 25 میلیون یورو است که براساس آن یک واحد هیدروژن زدایی پروپان در مجتمع پتروشیمی بندر امام با ظرفیت تولید سالانه 350 هزار تن در طول 40ماه احداث خواهد شد.

محمد خیاط معاون مدیرعامل شرکت مدیریت توسعه صنعت پتروشیمی درمراسم امضای این قرارداد گفت:این قرارداد شامل خرید لیسانس، انجام مهندسی اصولی و ارایه خدمات فنی است که در منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی (بندرامام) احداث می شود.

خیاط افزود: خوراک طرح از پروپان تولیدی مجتمع پتروشیمی بندرامام به میزان 420هزار تن در سال است و تمام سرویسهای جانبی مورد نیاز از جمله آب، برق و بخار از پتروشیمی فجر تامین می شود.

وی همچنین درحاشیه امضای قرارداد به خبرنگاران با اشاره به اینکه کمبود پروپیلن درمنطقه احساس می شود،گفت: این قرارداد برای نخستین بار و با هدف تولید پروپیلن از متان درکشور امضا شده است.

به گزارش ایرنا خیاط تصریح کرد: برای اجرایی شدن این قرارداد مذاکرات متعددی صورت گرفته است.

به گفته وی، تامین تجهیزات،مهندسی آموزشی و غیره از مراحل بعدی مورد نظر برای اجرا است که امضای قرارداد آن درمراحل بعدی خواهد بود.

وی افزود: شرکت ملی صنایع پتروشیمی بر آن شد تا با احداث طرح هیدروژن زدایی از پروپان که به صورت فراوان در گازهای استخراجی ایران وجود دارد ماده با ارزش پروپیلن را با اقتصادی ترین روش ممکن تولید و به بازار عرضه کند.

آلفردهافمن عضو هیئت مدیره شرکت اوده نیز امضای این قرارداد را جزو افتخارات شرکت اوده دانست و ابراز امیدواری کرد: این قرارداد طبق زمان بندی مورد نظر به پایان برسد.

یادآور می شود: تغییر خوراک مجتمع های پتروشیمی از مایعات به گاز اتان به دلیل مزیت اقتصادی سبب کاهش تولید پروپیلن در دنیا شده، درحالی که تقاضا برای پروپیلن که از مهمترین الفین های سبک و دومین ماده با ارزش صنعت پتروشیمی است، همچنان روبه افزایش است .