آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
اخبار اقتصادی
۴

اختصاص 7 میلیارد دلار تسهیلات ارزی برای صنعتگران

وزیر صنایع و معادن از اختصاص 7 میلیارد دلار تسهیلات ارزی در قالب 4 نوع ارز یورو، دلار، ین و درهم به صنعتگران و ماموریت جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تدوین آئین نامه بیمه تسهیلات ارزی خبر داد.

علی اکبر محرابیان در نشستی مشترک با تشکلهای صنعتی کشور در تهران گفت: دولت 7 میلیارد دلار تسهیلات ارزی در 4 نوع ارز یورو، ین، دلار و درهم به انتخاب صادرکنندگان برای بخش صنعت کشور در نظر گرفته که تاکنون واحدهای صنعتی برای دریافت یک میلیارد و 242 میلیون دلار تسهیلات معرفی شده اند و در هفته جاری نیز واحدها برای دریافت حدود 2 میلیارد دلار دیگر به بانکها معرفی می شوند تا به مرور این تصمیم خوب دولت عملیاتی شده و بخش عمده ای از مشکلات صنعت و تولید کشور در بخش نقدینگی حل شود.

وزیر صنایع و معادن افزود: نرخ سود تسهیلات 7 میلیارد دلاری همان نرخ سود بانکی بین المللی به علاوه 3 درصد است که بسته به روز محاسبه، این بخش لایبور متغیر است.

محرابیان در خصوص ماموریت جدید وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تدوین آئین نامه بیمه تسهیلات ارزی نیز افزود: اختلاف قیمت برای کسانی که از تسهیلات یورو استفاده کرده بودند از زمان دریافت تا زمان پرداخت به وجود آمده بود که بر این اساس دولت مصوب کرد تا این مابه التفاوت را در قالب تصویب آئین نامه ای ببخشد.

وی تصریح کرد: بر این اساس رقم تسهیلات به صورت دلاری محاسبه می شود چرا که افزایش نرخ دلار کم بوده و این امر می تواند زیان مذکور را جبران کند، همچنین برای بیمه کردن افرادی که از تسهیلات ارزی استفاده می کنند نیز وزارت امور اقتصادی و دارایی ماموریت یافت ظرف دو ماه آتی طرحی را به دولت ببرد تا با استفاده از بیمه، افرادی که تسهیلات ارزی دریافت می کنند بیمه شوند. به گزارش خبرگزاری مهر، به گفته محرابیان یک ماه از این مهلت گذشته است و وزارت اقتصاد باید ظرف یک ماه آتی این آئین نامه را به دولت ارائه کند.