آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
اخبار اقتصادی
۴

معاون وزیر مسکن: طرح دریافت مالیات از معاملات مکرر مسکن اول آذرماه اجرا می شود

معاون امور ساختمان و مسکن وزارت مسکن و شهرسازی از بررسی آئین نامه اجرایی قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن در دولت و اخذ مالیات از معاملات مکرر مسکن از ابتدای آذرماه سال جاری خبر داد.

منوچهر خواجه دلویی در گفت وگو با مهر با اعلام اینکه آیین نامه اجرایی قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن تقدیم دولت شده است، گفت: آئین نامه اجرایی این قانون از سوی دولت در حال بررسی است و به محض تصویب در دولت برای اجرا ابلاغ می شود.

وی اظهار داشت: اجرای طرح مالیات بر معاملات مکرر مسکن در شورای عالی مسکن در سال جاری مطرح شد، به نحوی که مقدمه اجرای این طرح مستلزم ایجاد بانک اطلاعات جامع مسکن است که از سوی وزارت بازرگانی در حال پیگیری و نهایی شدن است.

وی بیان کرد: طرح مالیات بر معاملات مکرر مسکن از ابتدای آذرماه سال جاری در سطح کشور عملیاتی می شود. معاون وزیر مسکن تصریح کرد: بنابراین گزارش وزارت بازرگانی از نیمه مهر ماه کلیه معاملات مسکن مستقیم وارد سیستم ثبت الکترونیکی املاک شده است.

خواجه دلویی با تاکید بر اینکه اجرای طرح مالیات بر معاملات مکرر مسکن متکی بر بانک جامع اطلاعات املاک و مسکن است، افزود: در قانون ساماندهی تولید و عرضه مسکن، مالیات بر اراضی بایر دیده شده و مالیات بر درآمد و همچنین مالیات بر نقل و انتقال از قانون کلی مالیاتها تبعیت می کند.

ساماندهی مشاوران املاک

رئیس اتحادیه مشاورین املاک از اجرای طرح ساماندهی مشاورین املاک از اول آذرماه خبر داد.

مصطفی قلی خسروی در گفت وگو با خبرگزاری فارس در خصوص زمان اجرای طرح ساماندهی دفاتر مشاورین املاک اظهار داشت: طرح ساماندهی مشاورین املاک از 15 مهر ماه به صورت آزمایشی در تهران آغاز شده است و از اول آذرماه به صورت سراسری در کل کشور اجرا می شود.

رئیس اتحادیه مشاورین املاک تاکید کرد: با اجرای این طرح عدالت مالیاتی در بخش مسکن تحقق یافته و میزان سوداگری های این بخش کاهش پیدا می کند.

شایان ذکر است: براساس تصویب شورای عالی مسکن از ابتدای آذر ماه جاری خرید و فروش مسکن طی سه مرحله و بیشتر شغل محسوب شده و این گونه افراد باید مالیات بپردازند. براساس این مصوبه اشخاص حقیقی که اقدام به خرید و فروش مسکن کنند باید 25 تا 30 درصد و اشخاص حقوقی نیز 25 درصد از مابه التفاوت خرید و فروش مسکن را به عنوان مالیات پرداخت کنند.