آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
اخبار کشور
۲

رئیس جمهور خطاب به مسعود بارزانی: آمریکایی ها دوستان نزدیکشان را هم قربانی منافع خود می کنند

رئیس جمهور کشورمان خطاب به بارزانی گفت: آمریکائیها نشان داده اند که به هیچ توافقی پایبند نیستند و اگر منافعشان ایجاب کند حتی دوستان نزدیک خود را قربانی می کنند.

دکتر احمدی نژاد در دیدار بارزانی رئیس منطقه کردستان عراق افزود: برای آمریکائیها شیعه و سنی و کرد فرقی ندارد وهدفشان این است که از تشکیل عراقی قدرتمند و عزتمند جلوگیری کنند تا بتوانند به راحتی به چپاول خود ادامه دهند.

وی افزود: گروههای عراقی با وحدت و همبستگی می توانند امنیت عراق را تامین و راه نفوذ بیگانگان را مسدود کنند و در این زمینه قانون اساسی می تواند محور وحدت قرارگیرد و عراق جدید بر مبنای آن استحکام یابد.

دکتر احمدی نژاد در ادامه با بیان اینکه این توانمندی در میان رهبران شیعه و سنی و کرد عراقی وجود دارد که با درایت و هوشمندی زمینه دخالت بیگانگان را از بین ببرند، گفت: گروههای عراقی اگر متحد باشند بزرگترین حوادث نمی تواند آسیبی به این کشور وارد کند اما اگر متفرق باشند حادثه ای کوچک می تواند سرنوشت ملت عراق را تغییر دهد.

رئیس جمهور همچنین ضرورت خارج شدن عراق از تحت منشور 7 شورای امنیت را مورد تاکید قرار داد و خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران برای امنیت عراق اهمیت ویژه ای قایل است و با توجه به اشتراکات فراوان فرهنگی همواره در کنار مردم عراق بوده و از حقوق آنان در مجامع جهانی دفاع می کند.

مسعود بارزانی، رئیس منطقه کردستان عراق نیز در این دیدار گزارشی از اوضاع کشورش ارایه کرد و با اشاره به اینکه مردم ایران در روزهای سخت حامی و پشتیبان مردم عراق بوده اند گفت: روابط تهران و بغداد بالاتر از روابط عادی مرسوم بین کشورهاست و امیدواریم با گسترش و تعمیق همکاریها بتوانیم هر چه بیشتر به گسترش این روابط برادرانه کمک کنیم.

بنابراین گزارش بارزانی همچنین با لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت وگو کرد.

وی روز جمعه پس از بازگشت به عراق سفر سه روزه اش به ایران را موفقیت آمیز خواند.

رئیس دفتر بارزانی در همین رابطه گفت: این اولین سفر بارزانی در مقام رئیس منطقه کردستان عراق به ایران بوده که بسیار موفقیت آمیز ارزیابی شده است.

فواد حسین تاکید کرد: بارزانی با مقامات ایرانی چندین موضوع از جمله توافقنامه امنیتی بین عراق و آمریکا، روابط دوجانبه، برخی ناآرامی ها در مرز دو طرف و همچنین اوضاع سیاسی و منطقه ای را مورد بررسی قرار دادند.