آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
اخبار کشور
۳

وزیر اقتصاد و دارایی: سنگ بنای طرح تحول اقتصادی سیاست های کلی در اصل 44 قانون اساسی است

وزیر اقتصاد و دارایی سنگ بنای طرح تحول اقتصادی را، سیاست های کلی در اصل 44 قانون اساسی اعلام کرد.

دکتر «شمس الدین حسینی» وزیر امور اقتصادی و دارایی در اولین همایش طرح تحول اقتصادی در مشهد که پنج شنبه برگزار شد طی سخنانی گفت: در چند دهه گذشته دولت از تورم دو رقمی در رنج بوده و اگر در طی آن سال ها توفیقی حاصل شده که به نرخ یک رقمی تورم برسد پایدار نبوده و با این اوضاع آسیب شناسان اقتصادی ایران به این نتیجه رسیدند که به یک تحول اقتصادی نیاز است.

وی مشکلات اقتصادی کشورمان را مزمن اعلام کرد و طرح تحول اقتصادی را رژیمی برای درمان اقتصاد بیمار ایران دانست.

وزیر امور اقتصادی و دارایی حل مشکلات ساختاری را نیازمند برنامه ریزی دانست و گفت: بعد از هزاران ساعت کار کارشناسی، سند متین و روشن چشم انداز بیست ساله کشور به تایید مقام معظم رهبری رسید و ابلاغ شد که در آن تصویر آرمانی کشور و اهداف آن در عرصه اقتصاد مشخص شده است.

وی عدالت محوری و دوری از فساد و تبعیض را اهداف طرح تحول اقتصادی معرفی کرد و گفت: سنگ بنای طرح تحول اقتصادی همانا سیاست های کلی در اصل 44 قانون اساسی است.

وزیر اقتصاد نقش دولت را در نظام شفاف دانست و گفت: دولت باید به سمت هدایت و نظارت پیش برود و کار به بخش خصوصی ومردم واگذار شود.

این مقام مسئول اظهار داشت: افزایش بهره وری، صرفه جویی و کاهش بار مالی دولت از ویژگی هایی است که در طرح تحول اقتصادی لحاظ شدند و مبنای این طرح را تشکیل می دهند.

دکتر حسینی در ادامه اقتصاد ایران را در سال 1404، اقتصاد رشد یافته مبتنی بر علم و جنبش نرم افزاری معرفی کرد و گفت: برای برقراری سیاست های اصل 44 و بهره گیری از تحولات نهادهای مدیریت در بخش دولتی، خصوصی و تعاونی، نیازمند این است که ساختارها اجرایی شود. وزیر اقتصاد و دارایی، هفت محور کلیدی در طرح تحول به لحاظ تکنیکی را مشتمل بر یارانه، مالیات، گمرک، بانک، ارزش گذاری پول ملی، توزیع کالاو خدمات و بهره وری دانست و گفت: تمرکز روی موضوعات کلیدی و مهم در اقتصاد مانند موتوری است که واگن ها را پشت سر خود به حرکت درمی آورد.