آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
شهرستان ها
۱۱

در گرگان صورت گرفت کشف سنتز ماده اولیه ویتامینE برای نخستین بار در سطح خاورمیانه

برای نخستین بار در سطح خاورمیانه سنتز ماده اولیه ویتامین E توسط شرکت داروسازی رشد دانه گرگان کشف شد.

«سیدحسن شریعت» مدیرعامل شرکت داروسازی رشد دانه گرگان ضمن بیان مطلب فوق در مراسم کلنگ زنی پروژه طرح و توسعه این شرکت گفت سنتز ماده اولیه ویتامینE با درجه خلوص بالاتوسط دامپزشک جوان این شرکت و همت والای مجموعه آن، یک اتفاق بزرگ و حیاتی در تاریخ علم طبابت دامی- انسانی است که تاثیرگذاری آن در جامعه بشری یک حرکت جاودانه است.

وی افزود: سنتز ماده اولیه ویتامین E در حال حاضر از هفت کشور دنیا تحت لیسانس دارو شامل، آمریکا- فرانسه- هلند- سوئیس- آلمان و چین وارد کشور می شود و برای اولین بار در خاورمیانه ایران هم توانست با کشف این پدیده دانش آن را در اختیار گیرد.

وی تاکید کرد: جهت تحقق این هدف بزرگ از دولت عدالت محور انتظار داریم با اختصاص تسهیلات بانکی مصوب شده هیئت دولت ما را در سرعت بخشیدن این طرح یاری نماید. دکتر میثم نعمتی دامپزشک جوانی که به این کشف بزرگ دست یافته است گفت: این ماده اولیه به خاطر مصرف در صنایع داروسازی- دامی- انسانی- بهداشتی و آرایشی و غذایی یکی از پرمصرفترین ویتامینهای داروئی دنیاست که توانستیم طی 18ماه در دو فاز مطالعاتی و اجرایی با صرف مبلغ 5میلیارد ریال هزینه به این امر مهم دست یابیم که ظرفیت اسمی آن 5000 تن در سال است. وی افزود: پروژه اجرایی این طرح در سفر دوم استانی هیئت دولت به استان گلستان در قالب طرحهای آزمایشی صنعت و معدن مورد تائید وزارت صنایع و معادن قرارگرفت و مقرر شد بودجه اعتباری آن از سوی تسهیلات بانکی تامین شود.

این نکته حائز اهمیت است، در صورت ساخت و تجهیز کارخانه تولید این محصول اشتغالزایی 450نفر به صورت مستقیم در طول دوسال بعمل خواهد آمد.