آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
حوادث
۱۵

فرمانده پلیس راه کشور: سهم سازمان های دخیل در تصادفات تعیین شود

فرمانده پلیس راه کشور در ابلاغیه ای خواستار تعیین سهم قصور یا تقصیر سازمان های دخیل در تصادفات و تشکیل پرونده قضایی برای آنها شد.

سرهنگ علیرضا اسماعیلی روز شنبه در گفت و گو با ایسنا با اشاره به اینکه سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه در تصادف نقش دارند، افزود: براساس ابلاغیه جدید تمامی کارشناسان تصادفات پلیس راه کشور موظفند از این پس نقش تمامی بخشهای دخیل در تصادفات را مشخص کنند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در تصادفی که راننده بر اثر خواب آلودگی از جاده منحرف می شود، از آنجایی که رفتارهای انسانی همیشه قابل کنترل نیست، باید سیستم های ایمنی جاده ها به شکلی باشد که اولین اشتباه راننده در این خصوص، آخرین اشتباه نباشد که این امر باید در استاندارد جاده ها مورد توجه قرار گیرد.

به گفته فرمانده پلیس راه کشور در صورت عدم رعایت مسایل ایمنی در این خصوص سهم راه و بخش مربوطه در علت تصادف درج خواهد شد.

وی به بحث ایمنی خودروها اشاره کرد و گفت: در صورتی که کارشناسان تصادفات به این نتیجه برسند که نقص فنی خودرو موجب بروز حادثه شده است از این پس موظفند نسبت به درج این علت در گزارش تصادفات اقدام کنند.

سرهنگ اسماعیلی خاطرنشان کرد: بدیهی است پس از مشخص شدن علت حادثه، پرونده قضایی علیه شرکت، سازمان و یا بخش مقصر در تصادف برای جبران خسارت تشکیل می شود. فرمانده پلیس راه کشور از تشکیل کمیته تخصصی رسیدگی به سوانح رانندگی خبرداد و گفت: اعضای این کمیته شامل پزشک متخصص، روانشناس، متخصص مکانیک، حمل و نقل و ترافیک و سه افسر ارشد تصادفات است که به تصادفات مهم رسیدگی می کنند.