آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
حوادث
۱۵

به همت پژوهشگران کشور تولید شد پلاستیک بسته بندی برای نگهداری طولانی مواد غذایی

پژوهشگران کشور با استفاده از فناوری نانو موفق به تولید فیلمها و پلاستیکهای بسته بندی ویژه مواد غذایی شدند.

به گزارش مهر، این پلاستیکها می تواند مواد غذایی را برای مدت طولانی در خارج از یخچال بدون تغییر در طعم، بو و خاصیت نگهداری کند.

مهندس مهدی شبانکاره مجری طرح با بیان اینکه این فیلمها و پلاستیکها با استفاده از فناوری نانو تولید شد، گفت: فیلمهای نانویی بسته بندی از مخلوطی نانو مواد که به تنهایی خاصیت آنتی باکتریال ندارند ولی مجموعه این نانو مواد با درصدهای کم می توانند خاصیت آنتی باکتریالی، ضد قارچی و کپکی را از خود نشان دهند، تولید شد.

شبانکاره افزایش مدت ماندگاری مواد غذایی را از ویژگیهای مهم این فیلمها و پلاستیکها دانست و اظهار داشت: این فیلمها و پلاستیکها طعم، بو و ارزش غذایی را برای مدت طولانی حفظ می کنند.

وی خاطرنشان کرد: پسته پس از مدتی که در خارج یخچال بماند تولید سم «آفلاتوکسین» می کند و کپک می زند که این یکی از مشکلات صادرات پسته است که با تست هایی که بر روی این محصول شد مشخص شد که با بسته بندی این محصول با فیلمها و پلاستیک های نانویی می توان پسته تر را برای مدت 35 روز خارج از یخچال نگهداری کرد.

شبانکاره با بیان اینکه براساس آزمایشهای صورت گرفته می توان نان باگت و لواش را بین 2 تا 3 هفته خارج از یخچال نگهداری کرد به مهر گفت: تستهای این محصول علاوه بر پسته بر روی گوشت، صیفی جات، میوه ها، حبوبات و شیر انجام شده است.

وی گفت: ما با این آزمایشات توانستیم به دانش فنی تولید این محصول دست یابیم که تا پایان سال تولید انبوه صورت می گیرد و محصول به بازار عرضه می شود.