آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
دانش و پژوهش
۷

تولید اتانول سوختی از نیشکر

محققان با پرورش گونه های مختلف نیشکر و محصولات کشاورزی دیگر قصد تولید گسترده اتانول به منظور جایگزینی آن با گازوئیل را دارند.

محققان موسسه تحقیقات کشاورزی با همکاری مرکز پژوهشهای زراعتی لوئیزیانا و اتحادیه نیشکر آمریکا، سه گونه جدید از گیاه نیشکر را مخصوص تولید سوخت اتانول ارائه کردند.

به گفته این محققان این گونه های جدید دارای گنجایش و ذخیره بیشتری از قند و فیبر است و می توانند منبع مناسبی برای تولید گسترده اتانول سوختی باشند.

یکی از این گیاهان به گونه ای پرورانده شده است که از میزان بالای فیبر و گنجایش پایینی از ساکاروز برخوردار است و دو گونه دیگر در هر دو زمینه فیبر و ساکاروز دارای حجم زیادی هستند.

عصاره این نیشکرها به منظور تولید اتانول به شرکتهای تولیدکننده این ماده سوختی پاک فروخته خواهد شد. همچنین دانشمندان بر این باورند که فیبرهای نیشکر زمانی که تبدیل سلولز به اتانول از نظر اقتصادی ممکن و مقرون به صرفه شود در پالایشگاههای بیولوژیکی مورد مصرف قرار خواهند گرفت.

با وجود اینکه متخصصان گیاه ذرت را نیز برای تولید این سوخت مناسب می دانند، وجود مواد نشاسته ای و لزوم جداسازی این مواد طی مراحل طولانی و پیچیده، گیاه نیشکر را به گزینه ای مناسب تر برای تولید اتانول تبدیل می کند زیرا عصاره خارج شده از این گیاه را می توان بلافاصله و با استفاده از مخمرها به اتانول تبدیل کرد.

براساس گزارش ساینس دیلی، تلاش محققان برای تولید گونه ای متفاوت و کاربردی تر از این گیاه به منظور کاهش استفاده از سوختهای فسیلی انجام گرفته و اتانول تولیدشده توسط این گیاهان به زودی جایگزین سوختهای آلوده ای مانند گازوئیل خواهد شد.