آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
دانش و پژوهش
۷

اختلالات بینایی درمان می شوند

محققان دانشگاه کلمبیا موفق به کشف شیوه ای جدید در درمان بیماری Keratoconu نوعی بیماری چشمی شدند که به نسبت روش های رایج تاثیر بیشتری بر درمان بیماری خواهد گذاشت.

بیماری کراتوکانس«Keratoconus » نوعی اختلال در سیستم بینایی است که از هر 435 نفر انسان در سنین 10 الی 20 سالگی در جهان یک نفر به آن مبتلاشده و با کاهش توانایی دید روبرو می شوند.

این بیماری در اثر رقیق و سخت شدن قرنیه چشم و مخروطی شدن کره چشم به وجود می آید و سبب بروز اختلالاتی شدید در فرد می شود که گاهی اوقات تنها با استفاده از لنزهای طبی قابل درمان خواهد بود.

به گفته پزشکان فعالیت های روزانه باعث تجمیع فیبرها در قرنیه چشم شده و باعث ایجاد دیواره ای محافظتی مابین قرنیه و لایه های بیرونی چشم خواهد شد که متخصصان همین پدیده سخت شدن قرنیه چشم را باعث بروز این بیماری می دانند.

متخصصان سازمان چشم پزشکی دانشگاه کلمبیا با بررسی های فراوان بر روی شیوه های درمانی ممکن این بیماری اعلام کردند که استفاده از ذرات نیتریت سدیم می تواند در درمان این بیماری موثر واقع شود.

شیوه های قدیمی درمان این بیماری نیازمند شکافته شدن لایه های بالایی قرنیه چشم با استفاده از اشعه ماوراءبنفش بود که به دلیل تاثیرات منفی این اشعه بر روی بینایی استفاده از آن با موافقت سازمان های مختلف روبرو نشد.

به گفته محققان شیوه جدید بسیار کاربردی تر و موثرتر خواهد بود زیرا محلول نیتریت سدیم به راحتی به لایه های قرنیه نفوذ کرده و اختلالات آن را درمان می کند. همچنین بیماران می توانند با استفاده از این محلول به راحتی و در منزل به درمان چشم خود بپردازند.

براساس گزارش نیوساینتیست از این دارو می توان در تثبیت و تنظیم میزان دید در افرادی که به نزدیک بینی شدید دچارند نیز سود جست.