آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
دانش و پژوهش
۷

الهام از ملخ ها در ساخت کوچکترین روبات جهنده

محققان موسسه سیستمهای هوشمند در لوزان با الهام از حرکت حشراتی مانند ملخ موفق به ساخت کوچکترین روبات جهنده جهان شدند.

محققان سوئیسی کوچکترین روبات کاوشگر جهان را برای رفع مشکل روبات هایی که به طور رایج برای کاوش و جستجو در طبیعت مورد استفاده قرار می گیرند، تولید کردند.

روباتهای کوچک معمولابرای پیمودن مسیرهای پر مانع با مشکل روبرو بوده و زمان زیادی را صرف خواهند کرد. برای حل این مشکل محققان به طبیعت روی آورده و با الهام از ساختار بدنی جیرجیرک ها و ملخها کوچکترین روبات جهنده جهان را ساختند.

با بررسی حرکات این حشرات، محققان دریافتند که این دوگونه قادرند مسافتی در حدود 95 سانتیمتر را روی زمین ناهموار تنها با استفاده از یک جهش، طی کنند در حالی که طی این مسافت با راه رفتن، زمان بیشتری می گیرد.

براساس این مشاهدات، محققان روبات کوچکی را ابداع کردند که با استفاده از دو پای فنری که نیروی آن از موتورهایی مشابه موتور لرزاننده گوشی های همراه، تامین می شود قادر خواهند بود تا ارتفاع 2 متر و 40سانتی متری به بالابجهند.

این روبات فقط 5سانتیمتر طول و 7 گرم وزن دارد و قادر به حمل تجهیزاتی از قبیل حسگرها و دوربینی به اندازه نیمی از وزن خود است.

به گفته محققان این روبات در حال حاضر در مرحله فرود آمدن روی زمین با مشکلاتی مواجه بوده که در حال تکمیل است. محققان قصد دارند تا سال آینده با افزودن بالهایی کوچک به این روبات فرود ایمن آن را بر زمین ممکن کنند.

براساس گزارش پاپ ساینس، هدف از ابداع این ابزار کوچک، استفاده از آن در تحت نظر گرفتن شرایط محیط زیست، حفاظت از گیاهان در مقابل تاخت و تاز ملخ ها و همچنین جستجو و کاوش افراد گم شده است.