آرشیو یکشنبه ۵ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۱۴
دانش و پژوهش
۷

گیاه روباتی

محققان موفق به تولید روبات گیاهی شده اند که اکثر خصوصیات گیاهان را شبیه سازی می کند.

محققان موسسه تحقیقاتی روباتیک در دانشگاه چونام در کره، اعلام کردند که موفق به تولید گیاهی با خواصی مانند گیاهان شده اند.

به گفته محققان این روبات دارای ویژگی هایی مانند مرطوب ساختن هوا، تولید اکسیژن، انتشار رایحه های گیاهی و در نهایت حرکت های طبیعی گیاهان است.

علاوه بر این خصوصیات، گیاه روباتیک عواملی مانند نزدیک شدن افراد، میزان نور و موسیقی را درک می کند به این معنی که هنگام نزدیک شدن فردی به این گیاه، حسگرهای ماوراصوت آن نزدیک شدن فرد را حس کرده و در نتیجه ساقه گیاه به سمت فرد منحرف شده و گلهای روی آن شکوفا می شوند و با دور شدن فرد، گیاه دوباره به حالت عادی خود بازمی گردد.

در عین حال در صورت افزایش تن صدای افراد بیش از میزان عادی، شکوفه های گیاه شکفته شده و شاخه های آن به مفهوم احترام به حرکت درخواهند آمد. در صورت روشن شدن اتاق و نواخته شدن موسیقی نیز گلهای گیاه باز و بسته شده و شاخه های آن به حرکت درخواهند آمد.

به گفته محققان این گیاه به منظور تولید گیاهان رباتیک تزئینی تولید شده و دارای کاسبرگ، ساقه و 5 شکوفه است و افراد می توانند با استفاده از این گیاهان باغچه ای روباتی ایجاد کرده یا از آنها در طراحی داخلی منازل خود استفاده کنند.