آرشیو سه‌شنبه ۷ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۱۴
سلامت
۵

یک پزشک متخصص بیماری های عفونی توصیه کرد

تزریق واکسن آنفلوآنزا برای مهدکودکی ها

گروه سلامت: عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با اشاره به عوارض مختلف آنفلوآنزا در صورت بی توجهی به این بیماری، خاطرنشان کرد: واکسیناسیون نقش مهمی در پیشگیری و کاهش آثار و عوارض این بیماری دارد.

دکتر مسعود مردانی، متخصص بیماری های عفونی، زمان مناسب جهت واکسیناسیون را اوایل پاییز و با شروع فصل سرد سال و پیش از آن که ویروس آنفلوآنزا شیوع پیدا کند، دانست و تاکید کرد: با تزریق واکسن، فرصت ایجاد ایمنی در بدن علیه این بیماری به وجود می آید. بنابراین توصیه می شود گروه های در معرض خطر پس از مشورت با پزشک خود را در زمان مناسب واکسینه کنند.

وی گروه های در معرض خطر را با اشاره به توصیه سازمان بهداشت جهانی و دستورالعمل سال 2008، کودکان 6 تا 18 سال، افراد مسن و 50 سال به بالا، مادران باردار، مبتلایان به بیماری های قلبی و ریوی، دیابت، نارسایی کلیوی و سایر بیماری های مزمن عنوان کرد و افزود: کودکان مبتلابه آسم، بیماران دارای نقص سیستم ایمنی، کودکانی که در طولانی مدت مجبور به مصرف آسپرین هستند، کودکانی که در مهدکودک و در تماس با سایر کودکان هستند و کارکنان مراکز بهداشتی و درمانی را به عنوان افراد در معرض خطر برشمرد که واکسیناسیون آنان ضروری است.

عضو کمیته کشوری آنفلوآنزا با بیان این که در سال 2007 بیش از 500 میلیون دوز واکسن آنفلوآنزا در سراسر جهان استفاده شده است، گفت: از آنجایی که بیماری آنفلوآنزا بیماری ویروسی است، احتیاجی به مصرف آنتی بیوتیک نداشته و کسانی که اقدام به مصرف خودسرانه این دارو می کنند، دچار عوارض ثانویه این دارو به شکل فرم های مقاوم میکروبی می شوند.

وی با اشاره به این که مبتلایان به آنفلوآنزا می بایست تنها با توصیه پزشک نسبت به مصرف داروها اقدام کنند، خاطرنشان کرد: مبتلایان به آنفلوآنزا در موقع تب از مصرف آسپرین جدا خودداری کنند، زیرا ممکن است دچار عوارض جبران ناپذیری شوند.

دکتر مردانی با اشاره به توزیع واکسن آنفلوآنزا در داروخانه های سراسر کشور گفت: نسل سوم واکسن آنفلوآنزا از نوع «ساب یونیت» می باشد و از سال 1976 یعنی 32 سال پیش مورد تایید مراکز علمی جهان قرار گرفته است. این نوع واکسن از پروتئین های سطحی ویروس که عامل اصلی ایجادکننده ایمنی علیه بیماری است، تهیه شده است و موجب ایمنی قابل قبولی در افراد می شود.