آرشیو یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۶۵۶
صنعت و معدن
۳

گزارش از بازارهای جهانی

کاهش 30 میلیون تنی غول معدنی

گروه صنعت و معدن از امروز به تاثیر بحران جهانی اقتصاد بر صنایع و معادن می پردازد. گزارش پیش رو به انعکاس سیاست جدید بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن جهان اختصاص دارد.

خبرگزاری های بلومبرگ و رویترز، در روزهای گذشته گزارش داده اند به سبب کاهش تقاضا برای مواد اولیه فولاد، شرکت واله- بزرگ ترین تولیدکننده سنگ آهن جهان- تولید خود را به میزان 30میلیون تن کاهش می دهد. واله این خبر را با صدور بیانیه ای اعلام کرد و اقدام فوق را در راستای هماهنگی با وضعیت بحرانی جهان تلقی کرده است.

گزارش رویترز نیز حاکی است، طی هفته های اخیر فولادسازان به طور مستقیم شاهد آسیب دیدن تقاضای این فلز شده اند، به طوری که اکنون دیگر جایی برای انبار کردن سنگ آهن تولید شده برای غول های معدنی وجود ندارد. رویترز همچنین اعلام کرده، اکنون تنها سنگ آهن نیست که با مشکل تقاضا مواجه شده، بلکه سایر صنایع بزرگ معدنی از جمله آلومینیوم، نیکل و مس نیز دچار چنین وضعیتی شده اند. بزرگ ترین خریدار مواد معدنی این شرکت برزیلی، چین بوده، اما به سبب اینکه اژدهای زرد نیز به «شوربختی» افتاده، سطح تقاضا به شدت تنزل پیدا کرده است. تاکنون پنج شرکت فولادسازی در چین تعطیل شده و برخی دیگر از فولادسازی ها هم دچار بحران شدید مالی شده اند. این امر حتی به فراری شدن تعدادی از مدیران شرکت های فولادسازی انجامیده است. براساس گزارشی که روز جمعه منتشر شد، بحران جهانی اقتصاد در دو ماه اخیر توانسته 20درصد از تولیدات (ماهانه) این فلز را کاهش دهد.این در حالی است که تا دو ماه اخیر میزان تولیدات جهانی فولاد با رشد حدود 5/4درصدی به یک میلیارد و 35میلیون تن رسیده بود.