آرشیو یکشنبه ۱۲ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۶۵۶
بانک و بیمه
۱۳

یورو باز هم به دلار باخت

یورو 20تومان ارزان، دلار 6تومان گران شد

گروه بازار پول – تقویت ارزش دلار در بازارهای جهانی قیمت آن را در بازارهای داخلی به 1016تومان رساند.

روز گذشته بهای هر دلار آمریکا در بازار داخل با 6تومان افزایش به نرخ 1016تومان به مشتریان فروخته شد. یورو 20تومان ارزان شد و پوند انگلیس نیز با افت 10تومانی مواجه شد. نرخ برابری یورو در مقابل دلار آمریکا به حد 2735/1رسید. برابری پوند به دلار نیز تا حد 6073/1پایین آمد.

با این حال برابری دلار آمریکا در برابر ین ژاپن تا حد 46/98تقویت شد.

در بازار سکه و طلا، سکه بهار آزادی با 4هزار تومان افت قیمت مواجه شد در حالی که سکه طرح قدیم 2هزار تومان گران شد. نیم سکه 2هزار تومان و ربع سکه 500تومان از ارزش خود را از دست دادند.

اکثر تحلیل گران چشم انداز موفقی را برای دلار آمریکا اعلام کرده اند.

Adrian Day، رییس موسسه مدیریت دارایی آدریان دی در یونان معتقد است که نقدینگی جهانی عموما به سوی دلار آمریکا در حال حرکت است. او از دلار به عنوان یک دارایی مطمئن نام برده است.

Joel Crane استراتژیست فلزات در شعب دوویچه بانک در نیویورک وضعیت دلار را بیش از طلاقابل ارزیابی و پیش بینی می داند. وی از احتمال افت نرخ طلاتا حد 620دلار و تقویت برابری دلار در مقابل یورو سخن می گوید. وی پیش بینی کرد که نرخ برابری یورو به دلار تاحد 20/1پایین بیاید. هم اکنون نرخ برابری یورو به دلار 2735/1است.

گفته شده از سه ماه دوم سال 2007 تاکنون بانک های مرکزی سراسر دنیا 5/684میلیارد دلار برای جبران خسارت های ناشی از بحران وام های مسکن به بازارهای مالی و بانک ها تزریق کرده اند. نرخ انواع کالاها (Commodities) به پایین ترین حد خود از سال 1956 رسیده که سقوط اقتصاد جهانی و کاهش شدید تقاضا برای انرژی و صنایع فلزی، خود مهم ترین اهرم رشد دلار در جهان است.

در بازارهای جهانی فشار زیادی روی فلزات و کالاها وجود دارد و طلانیز در این میان نقش یک کالارا بازی می کند اگرچه قدرت نقدشوندگی زیادی دارد.

افت بازارهای مالی در اروپا ارزش یورو و پوند را بیش از پیش بالامی برد.