آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۲۳
اقتصاد
۴

آسیب پذیری 70 درصد ساختمان های کشور در برابر زلزله

گروه اقتصاد: رئیس بخش مهندسی زلزله مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن اعلام کرد: بررسی وضعیت ساخت وساز کشور نشان می دهد، حدود 70 درصد ساخت وساز های کشور در برابر زلزله مصونیت ندارند و تخریب می شوند.

علی بیت اللهی روز جمعه در گفتگو با ایرنا افزود: روند ساخت وساز شهری در سطح کشور طی دهه گذشته نسبت به قبل از آن، رشد کیفی 20 تا 25 درصد را نشان می دهد؛ اما در بخش روستایی، این میزان کمتر از 10 درصد است.

مرکز آمار ایران اعلام کرد: وضعیت واحدهای مسکونی در کل کشور برحسب کیفیت بنا نشان می دهد که سال 1375 میزان خانه های بادوام 62/60 درصد بود که این رقم سال 1385 به رقم 4/79 درصد رسید.به گفته بیت اللهی، گزارش های بانک جهانی نیز از وضعیت دوام واحدهای مسکونی در ایران حاکی است، حدود 30 درصد واحدهای مسکونی کشور در برابر زلزله از پایداری لازم برخوردارند.این مقام مسوول اضافه کرد: گزارش های مرکز آمار در سال 1375 از اطلاعات کامل تری نسبت به سال 1385 برخوردار است و در عین حال، ارائه گزارش های کیفی نمی تواند در حوزه وظایف مرکز آمار بگنجد.

بیت اللهی خاطرنشان کرد: بازدید های میدانی از وضعیت ساخت وساز کشور، گواه روشنی بر وضعیت کیفی آنهاست، بویژه از مجموع 4 میلیون و 400 هزار واحد مسکونی روستایی، سهم قابل توجهی فاقد کیفیت لازم هستند و مصالح به کار گرفته شده آنها خشت و گل است.