آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۲۳
جهان
۶

گزارش محرمانه اروپا در خصوص روند صلح خاورمیانه

گروه بین الملل: اتحادیه اروپایی گزارش محرمانه ای که در برگیرنده طرح بریتانیا برای احیای روند سیاسی صلح در خاورمیانه است را به باراک اوباما، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ارائه خواهد کرد.

به گزارش روزنامه لبنانی النهار، استراتژی واحد اروپایی در قبال برقراری صلح در خاورمیانه در نشست نوامبر گذشته وزیران امور خارجه این اتحادیه و نیز در نشست غیررسمی دیگر این وزیران که در آلمان برگزار شد مورد بررسی قرار گرفت. در این دو نشست فرصت ویژه ای برای ترسیم تصویر روشنی از راه های حمایت از روند صلح در یک ماه باقی مانده از سال جاری میلادی و نیز تلاش برای به تحرک واداشتن دولت جدید آمریکا در این خصوص فراهم شد.

این طرح مبتنی بر پیگیری همزمان برقراری صلح میان رژیم صهیونیستی با لبنان و سوریه در عین پیگیری مذاکرات صلح بین فلسطینیان و اسرائیل است.

توجه به مساله لبنان و اسرائیل، تلاش برای اجرای توافق نامه دوحه و اجرای کامل قطعنامه 1701 شورای امنیت بخشی از این طرح است.

این گزارش دربر گیرنده طرح های لندن در راستای حمایت از روند صلح شامل عمل به نتایج کنفرانس آناپولیس و حمایت عملی از تشکیلات خودگردان، افزایش حمایت از طرح صلح عربی و احراز پیشرفت در تمام زمینه ها جهت دستیابی به صلح است. در این گزارش به مساله شهرک سازی ها نیز اشاره شده است. هدف از تلاش اتحادیه اروپایی برای حمایت از روند صلح برقراری صلح فراگیر و کامل در خاورمیانه است که باید بر اساس اصل زمین در برابر صلح و قطعنامه های مربوطه، طرح صلح عربی، توافق نامه های قبلی و طرح نقشه راه باشد.