آرشیو شنبه ۱۸ آبان ۱۳۸۷، شماره ۲۴۲۳
فرهنگ و هنر
۱۶

در نخستین پیش همایش «ادبیات داستانی دفاع مقدس» اتفاق افتاد

اعتراض ها به یک مقاله در دفاع از ادبیات ضد جنگ

گروه فرهنگ وهنر: در نخستین پیش همایش ادبیات داستانی دفاع مقدس، قرائت یک مقاله که در آن از برخی آثار داستانی جنگ دفاع شده بود، اعتراض چندتن از حاضران را برانگیخت.

به گزارش ایسنا، در این نشست، مهدی سعیدی گفت: رویکردی که در داستان های بعد از جنگ شکل گرفت، توجه به ذهن و روان انسان هایی است که از جنگ برآمده بودند، چون در آثار دوره قبلی، روح و روان آدمی فراموش شده بود؛ اما پس از جنگ، داستان هایی نوشته شد که به مرزهای مفاهیم انسانی نزدیک شد. از آثار بارز در این زمینه می توان به کتاب های «من قاتل پسرتان هستم» نوشته احمد دهقان، «فعلااسم ندارد» به قلم احمد غلامی و نیز برخی از داستان های حسین مرتضائیان آبکنار اشاره کرد.در ادامه،سمیرا اصلانپور در اعتراض به مقاله مهدی سعیدی، گفت: نویسنده چطور به خود جرات می دهد که یکسری دروغ هایی را به جنگ ما نسبت دهد و رزمنده ما را با یک سرباز عراقی مقایسه کند. این واقعا در حق ادبیات دفاع مقدس، اجحاف است.

مجتبی رحماندوست نیز در اعتراض به مقاله یادشده گفت: این مقاله، ادعای انسان محور بودن را داشت اما بیشتر دشمن را تحویل گرفته بود.راضیه تجار هم در این باره گفت: نویسنده گفت که مقاله من همین است و غیر از این نیست و این است که جای اعتراض دارد. اگر همه در این مملکت این گونه فکر کنند؛ وای به حال ما!