آرشیو یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۲۶
اخبار کشور
۲
(خبر ویژه)

چالش های خاورمیانه بدون ایران حل نمی شود

مدیر اجرایی «پروژه سیاست خارجی آمریکا» به دولت جدید این کشور توصیه کرد با ایران مذاکره کند.

ریچارد پارکر در گفت وگو با رادیو فردا درباره تحقیقات انجام شده از سوی نهاد مذکور با محوریت ایران و علت انتخاب و اولویت دادن این موضوع گفت: «امروز سیاست خارجی ما با چالش های بسیاری مواجه است. انتخاب یکی از آنها بسیار مشکل است. اما ایران یک کشور مهم و قدرتمند در خاورمیانه است و در کشورهای عراق، افغانستان، و لبنان تاثیرگذار است. به نظر می رسد برای داشتن یک رویکرد جامع و موثر در سیاست خارجی در قبال خاورمیانه، می بایست ایران را به حساب آورد. این نقطه آغاز ما بود. سیاست خارجی آمریکا در قبال خاورمیانه هم اکنون با بزرگترین چالش خود مواجه است. آنچه که شخص مرا بیشتر به انجام این پروژه جلب کرد این بود که هر چه بیشتر درباره آن کار می کنید، متوجه می شوید که مفاهیم نادرست زیادی درباره ایران در رسانه ها وافکار عمومی وجود دارد و ایران خوب شناخته و درک نشده است.»

وی «پروژه سیاست خارجی» را جریانی فراحزبی که جریان های دموکرات و جمهوری خواه و لیبرال و محافظه کار را در بر می گیرد، معرفی کرد. به غیر از همکاران ایرانی، کسانی چون گری سیک و ری تاکیه هم با پروژه مذکور همکاری می کنند.

با وجود درستی محوریت ایران در حل مسائل آمریکا که پارکر در گفت وگو با رادیو فردا به آن اذعان کرده، باید توجه داشت که تقویت خط مذاکره در ایران یکی از محورهای عملیات روانی رسانه ای از سوی جریان های وابسته به سازمان سیا می باشد و برخی از پژوهش های مذکور بیش از آن که مصرف آمریکایی داشته باشد برای مصارف ایرانی تهیه می شود!