آرشیو یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۸۷، شماره ۱۹۲۲۶
اخبار کشور
۳

ورود پرندگان مهاجر به تالاب های آذربایجان غربی

مدیر کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی از ورود 50 هزار قطعه انواع پرندگان مهاجر به تالاب های استان خبر داد.

کیومرث کلانتری دیروز در گفت وگو با ایرنا گفت: با سرد شدن تدریجی دمای هوا مهاجرت پرندگان به آبگیرها و زیستگاه های آذربایجان غربی شروع شده و این روند در آذرماه به اوج خود خواهد رسید.

وی افزود: با بارش مطلوب باران در یک ماه اخیر و احیای تالابها و آبگیرهای استان بر تعداد پرندگان مهاجر افزوده شده و در مقایسه با سال گذشته 25 درصد افزایش نشان می دهد.

کلانتری، از غازهای خاکستری، اردک های سرسفید، مرمری، فلامینگو، پلیکان سفید، کاکائی، تنچه، قو، چنگر، خوتکا، آبچلیک، آوست، پرستوی دریایی و حواصیل به عنوان پرندگانی یاد کرد که به پارک ملی دریاچه ارومیه و 22 تالاب این استان مهاجرت کرده اند.

به گفته وی، در پارک ملی دریاچه ارومیه و تالاب های اطراف آن تاکنون 186 گونه پرنده از 22 خانواده بومی و مهاجر شناسایی شده که بیشتر آن ها در این منطقه لانه سازی و زاد و ولد می کنند.

کلانتری افزود: آذربایجان غربی به دلیل قرار گرفتن در گذرگاه اصلی پرندگان، یکی از مهمترین زیستگاه های پرندگان در جهان به شمار می رود.

وی خاطرنشان کرد: سالانه صدها هزار قطعه انواع پرنده از شمال و جنوب کره زمین برای زمستان گذرانی و جوجه آوری به پارک ملی دریاچه ارومیه و تالاب های اقماری آن مهاجرت می کنند.

از تالاب های آذربایجان غربی 19 تالاب در فهرست تالابهای کشور ثبت شده است که از این تعداد تالابهای حسنلو، درگه سنگی، یادگارلو و قوپی باباعلی در کنوانسیون رامسر به عنوان زیستگاههای جهانی شناخته شده اند.