آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۷۴
داخلی
۳

دکتر داوودی در همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی تاکید کرد

نظام اسلامی پاسخگوی همه نیازهای بشری است

گروه سیاسی - نخستین همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی صبح دیروز با حضور رئیس دفتر مقام معظم رهبری، معاون اول رئیس جمهور، سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه، رئیس بانک توسعه اسلامی، اندیشمندان، صاحبنظران و پژوهشگران 12 کشور در تالار همایش های هتل عباسی اصفهان آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار«ایران»، معاون اول رئیس جمهور در این همایش فقدان ارزش های معنوی و دینی در مکاتب مادی را دلیل اصلی دست نیافتن بشر به مدینه فاضله دانست و تصریح کرد: نظام اسلامی با توجه به ظرفیت های بالامی تواند به طور همزمان همه امیال مادی و معنوی انسان ها را پوشش دهد. دکتر پرویز داوودی با اشاره به سهم بسزای وقف در شکل گیری تمدن اسلامی اظهار داشت: وقف امروز نیز با ورود به صحنه می تواند پاسخگویی مناسب برای بن بست ها و بحران های مکاتب شرق و غرب باشد.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مکاتب غربی صرفا براساس تمایلات مادی برای برقراری مدینه فاضله تلاش کرده اند، گفت: بحران امروز غرب در عرصه های مختلف بویژه اقتصاد ناشی از سیاست های تفکرات مارکسیستی و سوسیالیستی است. دکتر داوودی در ادامه با اشاره به نیازهای امروز جامعه بشری خاطرنشان کرد: باید فرهنگ در جامعه بشری بویژه کشورهای اسلامی نهادینه شود. معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه وقف به عنوان صدقه جاریه و موضوعی بین نسلی با خطرپذیری کمتر و دوام بیشتر، سپر محکمی در برابر بحران ها است، گفت: تولید علم و فناوری، گسترش سلامت عمومی و تعاون درجامعه، توسعه گردشگری مذهبی، بازار سهام و صنعت از جمله زمینه های فراوان موجود برای ایفای نقش از سوی فرهنگ وقف است. دکتر داوودی با اشاره به کاربردهای وقف در دو سطح کلان و خرد اظهار داشت: دولت آمادگی دارد در راستای تحقق اهداف دهه عدالت و پیشرفت و همچنین سند چشم انداز 20 ساله فرهنگ وقف را گسترش و افزایش دهد.

سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در این همایش گفت: اگر به دنبال پیشرفت های بزرگ علمی هستیم باید به سنت های حسنه ای که پیامبر اسلام (ص)تاکید کردند بیش از گذشته توجه کنیم. حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی افزود: خوشبختانه در برنامه پنجم توسعه توجه ویژه ای به موضوع وقف شده است.

معاون اول رئیس جمهور دیروز همچنین ضمن بازدید از بخش های مختلف پالایشگاه اصفهان در جریان آخرین پیشرفت ها و طرح های توسعه ای این پالایشگاه قرار گرفت.