آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۷۴
اجتماعی
۴

بخاری های نفتی مدارس بار دیگر حادثه آفرید

شهناز سلطانی

گروه اجتماعی - به رغم وعده های مسئولان آموزش و پرورش برای رفع مشکل بخاری های نفتی مدارس، بار دیگر این مسئله، این بار در روستایی در بجنورد حادثه آفرید.

به گزارش خبرنگار «ایران» صبح روز گذشته بخاری نفتی کاربراتوری روستای «قلعه جوق» در بجنورد به خاطر بی احتیاطی در پر کردن مخزن نفتی آن، تنها مدرسه کانکسی روستا را به کام آتش کشید. ظاهرا با آغاز فصل سرما زخم کهنه و قدیمی سیستم گرمایشی مدارس بویژه در مناطق محروم و روستایی کشور سر باز کرده است.

هرچند مسئولان آموزش و پرورش در پی بروز این حادثه در گفت وگو با خبرنگار «ایران» تاکید کردند که در این حادثه دانش آموزان جان سالم به در برده اند، اما این مسئله از اهمیت توجه مسئولان به وضع سیستم گرمایشی مدارس در فصل سرما نمی کاهد. چندی پیش «باقر مسلمی» معاون سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در این باره به «ایران» گفته بود: «بیش از 80 درصد مدارس قدیمی از بخاری های نفتی چکه ای استفاده می کنند.»

هفته گذشته، رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور در نشستی خبری از خبرنگاران خواست در صورت مشاهده بخاری های چکه ای موضوع را به سازمان نوسازی اطلاع دهند تا این مسئله پیگیری شود. ضمن آن که وزیر آموزش و پرورش هم چندی قبل از استقبال نکردن مدیران برخی مدارس از بخاری های اهدایی سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، به خاطر ناکافی بودن گرمای آن خبر داده بود.

به هر حال آنچه میان اظهارنظرهای مسئولان و وعده های آنان قابل تامل است، وقوف همه آنان به وجود مشکل در سیستم گرمایشی مدارس کشور بویژه در نقاط روستایی و محروم کشور است. اما برای حل این مشکل ظاهرا نه برنامه ای وجود دارد و نه اعتباری تعیین شده است.

مسئله بخاری های نفتی مدارس هر سال در فصل سرما با حادثه آفرینی برای دانش آموزان خبرساز و با پایان فصل سرما در پیچ وخم های اداری و وعده وعیدهای مسئولان به فراموشی سپرده می شود.امروز دانش آموزان روستای «قلعه جوق» جان سالم به در برده اند شاید فردا، خدای ناکرده، تکرار این مسئله در جایی دیگر جان سالمی برجای نگذارد.