آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۷۴
اجتماعی
۴

در همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی

ایران و بانک اسلامی برای توسعه فرهنگ وقف تفاهمنامه امضا کردند

گروه اجتماعی - یادداشت تفاهمی درباره توسعه فرهنگ وقف، بین ایران و بانک توسعه اسلامی امضا شد.

حجت الاسلام والمسلمین حیدر مصلحی سرپرست سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در حاشیه همایش بین المللی وقف و تمدن اسلامی در اصفهان گفت: تجربه موفق جوامع و تمدن اسلامی با پشتوانه وقف بوده است و غرب و استعمار نیز به این نکته پی برده است.

وی افزود: در هر کجا که یک مجموعه علمی دیده می شود این امر تنها به پشتوانه اقتصادی به نام وقف بوده است و استعمار برای اینکه جلوی پیشرفتهای ملتهای مسلمان را بگیرد اقدام به نابودی این موقوفات در مستعمرات خود در گذشته کرده است.مصلحی اظهار داشت: یکی از مسائلی که اخیرا در سازمان اوقاف دنبال می شود احیای این سنت حسنه است و با احیای آن بسیاری از چالشهای فرهنگی، علمی ما رفع خواهد شد.

گفتنی است، این یادداشت تفاهم با محور همکاری لازم برای تبادل تجربیات اوقاف در دنیای اسلام و لزوم بهره مندی دنیای اسلام و تمام جهان از مبانی فکری دین مبین اسلام بویژه در بحران مالی جهانی امضا شد و طرفین متعهد شدند برای بسط و نشر دیدگاه های اقتصادی اسلام بخصوص بر پایه فرهنگ غنی وقف اهتمام و همکاری ویژه کنند. همچنین در بند آخر این یادداشت تفاهم نیز بانک توسعه اسلامی و سازمان اوقاف و امور خیریه توافق کردند همکاری لازم را با مبادله هیات های کارشناسی برای بررسی و به کارگیری اوراق مالی اسلامی بر پایه وقف به عمل آورند.