آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۷۴
ایران زمین
۱۹

برنامه های فرهنگی هنری در شهرستانها

زابل- مراسم شاهنامه خوانی در شهرستان زابل، سرزمین رستم قهرمان اسطوره ای شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی با شکوهی خاص با حضور مسئولان، هنرمندان و شعرای سیستان برگزار شد.این برنامه با هدف آگاهی بیشتر نسل جدید با تمدن و فرهنگ غنی منطقه سیستان برگزار شد.به گفته مسئولان از این پس هر ماه مراسم شاهنامه خوانی با حضور هنرمندان و شعرای سیستان برگزار می شود.در این مراسم کتاب شاهنامه توسط ادیبان تفسیر و شخصیت های آن نیز معرفی می شوند.

قزوین - به منظور حمایت از تولید و بازرگانی هنرهای سنتی و صنایع دستی چهارمین نمایشگاه سراسری هنرهای سنتی و صنایع دستی در استان قزوین برپاست. با همکاری و حضور پررنگ هنرمندان و صنعتگران ایران، قزوین میزبان صنایع دستی و هنرهای سنتی 29 استان کشور تا 24 آبان ماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی قزوین است. نمایشگاه سراسری هنرهای سنتی و صنایع دستی با 150 غرفه، رشته های بومی و متنوع استان ها را معرفی کرده و غرفه های سوغات، چادر عشایر، آلاچیق ترکمن و تولید زنده نیز از جمله برنامه های دیگر این نمایشگاه است.

اصفهان- کاربافی زنان شهر ورزنه که از قدیم الایام در این شهر وجود داشته است، احیا شد.در حال حاضر 74 کارگاه کاربافی در شهر ورزنه وجود دارد که از این تعداد 26 کارگاه فعال است.وی افزود: زنان ورزنه از قدیم الایام به بافت انواع بافته ها از جمله چادر سفید، بقچه حمام و انواع سفره ها مشغول بودند. دلیل اصلی پارچه بافی در شهر ورزنه تنها خودکفایی ورفع نیاز زنان بوده و جنبه درآمدزایی نداشته است.

اراک- در یک سال گذشته تعداد اعضای کتابخانه های استان مرکزی 20 درصد افزایش یافته است. از هفته کتاب پارسال تا هفته کتاب امسال میزان کتاب های امانت داده شده 22 درصد و تعداد مراجعان کتابخانه های استان 40 درصد افزایش یافته است. مدیر انجمن کتابخانه های عمومی استان مرکزی تعداد کتابخانه های عمومی استان را 58 کتابخانه با 86 کتابدار و در 82 نوبت کاری اعلام کرد.