آرشیو پنجشنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۷۴
بین الملل
۲۳

یوشچنکو انتخابات اوکراین را به تعویق انداخت

رئیس جمهوری اوکراین که پیش تر زمان انجام انتخابات پارلمانی این کشور را دسامبر سال جاری (ماه آینده میلادی) اعلام کرده بود، در یک تصمیم جنجالی زمان آن را به سال 2009 موکول کرد.

ویکتور یوشچنکو در جمع خبرنگاران گفت: تلاش می کنیم در فرصت باقی مانده در سال جاری، قوانینی برای مقابله با بحران مالی و بودجه سال 2009 اوکراین از جمله بودجه برای برگزاری انتخابات پارلمانی تصویب شود. گفتنی است، ائتلاف دموکراتیک در پارلمان اوکراین ماه سپتامبر به دنبال تشدید اختلاف رئیس جمهوری و نخست وزیر اوکراین فرو پاشید.

به دنبال آن یوشچنکو دستور انحلال پارلمان و برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در ماه نوامبر را صادر کرد.انتظار می رود تصمیم اخیر یوشچنکو با موج اعتراض احزاب رقیب او روبه رو شود.

سپر دفاع ضدموشکی در اوکراین

یوری یخانورف، وزیر دفاع اوکراین ضمن تاکید بر این که دولت اوکراین انتظار ندارد سناریوی اوستیای جنوبی در کریمه تکرار شود، گفت: برخی تمایلات مربوط به صدور شناسنامه روسی برای اهالی کریمه و فعالیت بعضی سازمان های طرفدار روسیه در این منطقه نگران کننده است.

وی ضمن ابراز امیدواری به خودداری روسیه و اوکراین از مناقشه گفت: وجود سپر دفاع ضدموشکی و نیروی هوایی قوی مانع حمله کشورهای دیگر به اوکراین می شود و کی یف باید نیروی دریایی خود را نیز در حد قابل توجهی تقویت کند.

این مقام دولت اوکراین شایعه احیای قدرت هسته ای کشورش را رد کرد اما بر ادامه دادوستد تسلیحاتی با گرجستان تاکید ورزید.