آرشیو پنجشنبه ۳۰ آبان ۱۳۸۷، شماره ۴۰۸۰
ایران اقتصادی
۱۷

خبرهای کوتاه اقتصادی

اختصاص 200 میلیارد ریال برای تولید برنج مکانیزه

معاون آب، خاک و صنایع وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: 200 میلیارد ریال برای تولید برنج مکانیزه کشور بخصوص در استان های شمالی اختصاص یافت.به گزارش مهر، فرید اجلالی گفت: تنها در چهار درصد از 650 هزار هکتار اراضی برنجکاری در کشور به صورت مکانیزاسیون برنج تولید و کاشت می شود که امید است با اختصاص این اعتبار مقدار اراضی کشت برنج به صورت مکانیزه افزایش پیدا کند.وی یادآور شد: باید طی موافقتنامه و تهیه و تدوین برنامه ای حداقل دو سال به عنوان زمان برای کشت مکانیزه در هر عملیات تجهیز و نوسازی در نظر گرفته است. امید می رود طی توافق با کارخانه ها، آنها بتوانند با در اختیار گذاشتن ماشین های مختلف نیاز ما را برطرف کنند.

خودروسازان چینی دست به دامن دولت

شرکت های تولیدکننده خودرو در چین با کاهش فروش و مشکلات مالی روبه رو شده اند.به گزارش بی بی سی، به دنبال درخواست کمک خودروسازان امریکایی در دولت امریکا، شرکت های تولیدکننده خودرو در چین نیز از دولت این کشور کمک مالی خواستند. بنا بر این گزارش، مقامات این شرکت های خودروسازی همچنین عنوان کردند اگر دولت چین بخشی از مالیات 15 درصدی بر خرید خودرو را در این کشور کاهش دهد، ممکن است این امر به افزایش فروش خودروها در چین کمک کند. گزارشگر این شبکه در خاتمه افزود: در حالی که طی سال گذشته میلادی میزان فروش خودروها در چین 23 درصد افزایش یافته بود، اکنون پیش بینی می شود این رقم برای سال آتی میلادی به فقط 5 درصد کاهش یابد.

عملکرد ارقام گندم دیم اعلام شد

مدیرکل دفتر ترویج و بهبود نظام های ترویجی وزارت جهاد کشاورزی اظهار داشت: میانگین عملکرد گندم دیم یک تن و 300 کیلوگرم در هکتار است که کشت این ارقام حدود 200 کیلوگرم افزایش تولید را به دنبال دارد.محمدعلی نوروززاده به مهر گفت: سطح زیر کشت گندم دیم در کشور بالغ بر 3 میلیون و 962 هزار و 575 هکتار است که ارقام گندم دیم علاوه بر سازگاری با شرایط خشکسالی، شوری و تنش های آبی نسبت به بیماری ها و آفات بسیار مقاوم هستند.وی ارقام گندم دیم را زودبازده خواند و افزود: میانگین عملکرد گندم دیم سالانه حدود یک تن و 100 کیلوگرم در هکتار است که با کشت این ارقام 180 تا 200 کیلوگرم در هکتار افزایش تولید گندم را به دنبال خواهد داشت.